این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم قرآن و حدیث، جلد ۴۹، شماره ۱، صفحات ۷۵-۰

عنوان فارسی «تفسیر القرآن» ابن ماهیار (ره)؛ اصالت، مصادر و محتوا
چکیده فارسی مقاله محمد بن العباس بن علی بن مروان مشهور به ابن ماهیار از جمله محدثان پُر کار معاصر کلینی است. او دارای آثار متعدد از جمله کتابی با عنوان التفسیر الکبیر داشته است. این کتاب در چهار بخش «تأویل ما نزل فی النبی (ص)، تأویل ما نزل من القرآن فی أهل بیت (ع)، تأویل ما نزل فی شیعتهم، تأویل ما نزل فی أعدائهم»، حاوی 563 روایت، منبعی شناخته شده و مرجعی مهم برای مفسران بعد از قرن چهارم بوده است؛ استنادات فراوان به تفسیر ابن ماهیار از سوی مفسران و محدثان شیعی قرن چهارم به بعد، نشان دهنده اصالت این اثر در تاریخ تفسیر امامیه می‌باشد و ادله متعدد رجالی، تراثی و تاریخی این اصالت را تأیید می‌کنند. محتوای اصلی این کتاب اعتقادی – کلامی بوده و محور روایات آن، امامت و ولایت ائمه (ع) و فضائل آنان می‌باشد. نتایج گونه شناسی روایات تفسیر القرآن ابن ماهیار بیشترین فراوانی را برای روایات جری و تطبیق و کمترین تعداد به روایات معنا شناخت را نشان داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی "Interpreting the Quran" by Ibn Mahyar (RA), originality, and content sources
چکیده انگلیسی مقاله Muhammad b. al-‘Abbās b. Ali b. Marwān, renowned as Ibn Māhyār is among the prolific hadith scholars contemporary to Kulaynī. He has various works, including a book called Al-Tafsīr al-Kabīr. Comprising of four sections: Ta’wīl mā nuzila fī al-Nabī’ (ṣ), Ta’wīl mā nuzila min al-Qur’an fī Ahl al-Bayt (‘a), Ta’wīl mā nuzia fī Shī‘atihim, Ta’wīl mā nuzila fī a‘dā’ihim, and containing 563 traditions, this books is a well-known source and important reference for the interpreters after the fourth century AH. Making frequent references to Ibn Māhyār’s Tafsīr by the Shī‘a interpreters and hadith experts of the fourth century onward denotes the originality of this work in the history of Imāmiya interpretation and numerous rijālī, tradition heritage, and historical evidences confirm this originality. The original content of this book has been ideologico-theological and its traditions have been focused on Imamate and wilāya of the Imams (A.S.) and their merits. The results yielded by the typology of the traditions of Ibn Māhyār’s Tafsīr al-Qur’an, shows the maximum frequency for the traditions of applicability and comparison (jary’ wa taṭbīq) and the minimum for semantic traditions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی راد |


فاطمه غلامشاهیان |



نشانی اینترنتی https://jquran.um.ac.ir/index.php/quran/article/view/48221
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات