این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم قرآن و حدیث، جلد ۴۹، شماره ۱، صفحات ۱۴۹-۰

عنوان فارسی طبقه‌بندی دین‌پایه علوم مبتنی بر روایت «إنما العلم ثلاثه: آیه محکمه، فریضه عادله، سنه قائمه»
چکیده فارسی مقاله تنظیم مدلی برای ارزیابی و بهینه‌سازی وضعیت فعلی علوم، راهی است که برای رفع نیازمندی‌ها و معضلات جوامع بشری و مشکلات کنونی کشور باید پیموده شود و از آنجا که هر طبقه‌بندی، اساسی نظری و بنیانی فلسفی دارد؛ لذا بر مبنای نظری مکتبی معین شکل گرفته است. بنابراین ضرورت پی‌ریزی طرحی مبتنی بر اندیشه دینی امری مسلم و آشکار می‌شود؛ چراکه طبقه‌بندی غربیان اهداف غایی تمدن دینی را تأمین نمی‌کند و تکیه بر طرح‌های قدیمی نیز از آنجا که پیش از هر چیز، تابع رویه و روش فکری عالمان و انعکاسی از نوع نگرش و جهان‌شناسی آنانند؛ و گاه تابع موقعیت تاریخی علوم، حوادث اجتماعی و فرهنگی و ... مشکل‌گشا نیستند. از اینرو ما قصد داریم در این مختصر به طرح‌ریزی طبقه‌بندی‌ای مبتنی بر روایات دینی بپردازیم. در این زمینه یک روایت از اهمیت ویژه و نیز شهرت بسیاری در بین فریقین برخوردار است و تفاسیر متعددی نیز از آن ارائه شده است. علارغم اینکه جمهور -با صرف نظر از اختلاف بسیارشان در تفسیر این روایت- مراد آن را حصر علوم اسلامی می‌دانند، اما امام خمینی آن را به علوم غیردینی نیز تعمیم می‌دهند؛ که در این مختصر به تبیین و بررسی رویکرد ایشان پرداخته می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Religion-Based Classification of Knowledge Based on the Hadith, “Knowledge is of three Kinds: Firm Sigh, Just Duty, and Established Practice”
چکیده انگلیسی مقاله Arranging a pattern for evaluation and optimizing the present status of knowledge is a way to fulfill the requirements and complexities of human society and the present problems of the country; and since any classification has a theoretical basis and philosophical foundation, it is therefore formed on the theoretical basis of a certain school. Thus, the necessity of drawing an outline based on religious thinking turns to be an indisputable issue; because the Westerners’ classification does not provide for the ultimate goals of religious civilization and reliance on old patterns do not solve any problems, they follow the scholars’ intellectual methods more than anything else and reflect their typical attitudes and worldviews, and sometimes they follow the historical conditions of knowledge, social and cultural incidents, etc. Therefore, we intend to present an overview on a classification based on religious traditions. In this respect, one tradition is of special importance and considerable popularity among the two sects, about which various interpretations have been presented. Despite the fact that the majority of scholars – regardless of their profound disagreement in the interpretation of this hadith – consider it to be intended to delimit the Islamic knowledge, Imam Khomeini generalized it to non-religious knowledge, as well. This article is briefly touching upon his approach to this hadith.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حامد مصطفوی فرد |


حمید ایماندار |



نشانی اینترنتی https://jquran.um.ac.ir/index.php/quran/article/view/27216
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات