این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سیاستگذاری عمومی، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۱-۲۰

عنوان فارسی طراحی و تبیین مدل خط‌مشی‌گذاری توسعه خوشه‌های کسب‌وکار در ایران
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش*، طراحی مدل خط­مشی­گذاری توسعه خوشه­های کسب­وکار ایران است. برای طراحی مدل از روش تحقیق «نظریه داده بنیاد» استفاده شده است. بدین منظور با انجام مصاحبه با سیاستگذاران بخش دولتی متولی توسعه خوشه­ها، عاملان توسعه خوشه­، دیگر نهادهای خصوصی حمایت­کننده و مطالعه اسناد سازمانی، منابع اطلاعاتی موردنیاز جمع­آوری شد. سپس با انجام کدگذاری باز، محوری و گزینشی مدل خط­مشی­گذاری توسعه خوشه تدوین گردید. یافته­های تحقیق نشان می‌دهد دلایل عمده­ای که سیاستگذاران را به خط­مشی­گذاری توسعه خوشه­ای رهنمون می­سازد، جایگاه اقتصادی خوشه­ها و ویژگی­های ساختاری متفاوت آنها است. بر اساس یافته­ها، توسعه خوشه متضمن ابعاد متعددی شامل ارتقای زنجیره ارزش، توسعه بازار،‌ ارتقای فناوری و توسعه منابع انسانی است. همچنین اهم سیاست­های توسعه خوشه­ای را می­توان در سطح ملی، فرهنگ­سازی و مشروعیت‌بخشی، در سطح استانی، شبکه­سازی نهادی، شناسایی و اولویت­بندی خوشه­ها و در سطح خوشه، اعتمادسازی، BDS پروری و توسعه شبکه­های کسب­وکار برشمرد. مهم­ترین پیامدهای توسعه خوشه نیز، هم­افزایی سیاست­ها و کاهش معضلات اجتماعی در سطح کلان است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی a
چکیده انگلیسی مقاله s
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباس منوریان |
استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران

طیبه عباسی عباسی |
استادیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات