این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۶۱-۷۲
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی تزیینات گچبری مسجد سیمره با مسجد نهگنبد بلخ و سامرا از دورۀ عباسی
چکیده فارسی مقاله
از جمله یافتههای بسیار مهم در فعالیتهای میدانی شهر تاریخی سیمره، مسجد آن و تزیینات گچبری این بنا است. براساس تاریخگذاری ارائه شده این مسجد متعلق به اواخر دوران اموی و اوایل دوران عباسی و به لحاظ آرایههای تزیین بسیار مشابه نمونههای مسجد نهگنبد بلخ و سامرا است. اهداف اصلی پژوهش، شناسایی و معرفی بهتر تزیینات گچبری مسجد سیمره، معرفی پیشینۀ برخی تزیینات گچبری مسجدنهگنبدبلخ در آن و نیز تأثیر هنر ایران بر تزیینات گچبری سامرا است. ضمن معرفی تزیینات گچبری مسجد سیمره، سؤالات اصلی پژوهش عبارتند از؛1: چه میزان همانندی میان نقوش تزیینی مسجد سیمره و مسجدنهگنبدبلخ وجود دارد؟2: حضور نقشمایههای تزیینی گچبریهای سیمره در تزیینات گچبری سامرا(سبکA,B) چگونه قابل تببین است؟ نتایج پژوهش نشان میدهد، مساجد سیمره و نهگنبد بلخ به لحاظ برخی آرایههای تزیینی و ترکیببندی بسیار مشابه و میتوان پیشنۀ نقوش تزیینی مسجد نهگنبد بلخ را در مسجد سیمره جستجو کرد. از سویی دیگر در تأیید محتوای متون تاریخی مبنی بر بکارگیری هنرمندان ایرانی در ساخت بنای سامرا، مسجد سیمره نمونهای آشکار از تأثیر هنر گچبری ایران بر هنر گچبری سامرا از دورۀ عباسی است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی و براساس مطالعات میدانی و کتابخانهای به سرانجام رسیده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مسجد سیمره،مسجد نهگنبدبلخ،سامرا،تزیینات گچبری،
عنوان انگلیسی
Comparative Study of Stucco Decorations of Seymareh Mosque, Noh Gonbad Mosque of Balkh, and Samarra from Abbasid Period
چکیده انگلیسی مقاله
Comparative Study of Stucco Decorations of Seymareh Mosque, Noh Gonbad Mosque of Balkh, and Samarra from Abbasid Period Abstract Iranian architecture and its related decorations including stucco, has maintained its dynamism and continuity from the Parthian and Sassanid periods to the present day. Meanwhile, Sassanid art of plastering and its main motifs is one of the main pillars of Islamic decorative arts and has been able to pave the way for the continuation and evolution of various types of decorative artifacts. Among the most important findings during the excavations of the historical city of Seymareh are its mosque and the adornments of this monument. Due to its history dating back to the end of Umayyad era and the early Abbasid period, as well as the richness of its adornment decorations based on the artifacts of the Sassanid era, this mosque is one of the most important and suitable case examples in terms of studies related to Iranian religious architecture such as stucco adornments. In terms of the decorative arrays, this mosque is very similar to the mosques of Noh Gonbad of Balkh and Samarra. The similarity of the decorative motifs of Seymareh mosque with the stucco patterns of Noh Gonbad and Samarra monuments led to take into account the position and importance of this building in archeological studies of the Islamic era and its decorative arts, in order to introduce more and better the decorations of this mosque. The other objectives of this study are: 1) to present the background of Noh Gonbad Mosque, and Seymareh Mosque 2: to illustrate the influence of Iranian art on the A and B styles of Samarra art from the Abbasid period, based on the case study of Seymareh stucco decorations. The main research questions are: 1) how much the decorations of mosques of Seymareh and Noh Gonbad are similar with each other? 2) how much distinguishable is the presence of decorative motifs of the Seymareh stucco in the stucco patterns found in Samarra (A and B styles)? As in stucco patterns of Noh Gonbad mosque, a move from realism to abstractionism is obvious in Seymareh mosque, too. Therefore, the first Islamic art trends toward abstractionism can be studied in Seymareh mosque. On the other hand, as Seymareh and Noh Gonbad mosques are very similar regarding decorative and composition arrays, background of the decorative patterns of the Noh Gonbad mosque can be searched and traced in Seymareh. Accordingly, in the study of Iranian art in the early Islamic centuries, the mosque of Seymareh is worth studying before the other mosques of early Islam period. Finally, in confirmation of the content of the historical texts regarding the use of Iranian artists in the construction of the Samarra building, the Seymareh Mosque is a clear example of the influence of Iranian art on the stucco art of Samarra. This research has been conducted through descriptive-analytical and comparative methods, based on field and library studies. Keywords: Mosque of Seymareh, Noh Gonbad Mosque of Balkh, Samarra, Stucco decorations
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اکبر شریفی نیا |
دانشگاه بوعلی سینا
مهتاب مبینی |
استادیار گروه هنر دانشگاه پیام نور.
طیبه شاکرمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات