این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۵، شماره ۶۴، صفحات ۹۶-۱۳۳
عنوان فارسی
بررسی تأثیر بازیهای ایفای نقش شغلی بر مسئولیتپذیری، انطباقپذیری مسیر شغلی و افکار ناکارآمد حرفهای دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
چکیده هدف: این پژوهش به دنبال بررسی تأثیر بازیهای شغلی بر مسئولیت پذیری، انطباق پذیری مسیرشغلی و افکار ناکارآمد حرفه ای دانش آموزان شهر اصفهان بود. روش: جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه ناحیه 3 شهر اصفهان بودند. طرح تحقیق شبهتجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. گروه نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 44 نفر در گروه آزمایش و 44 نفر در گروه گواه برآورد شد. گروه آزمایش در 8 جلسه 75 دقیقهای بازی شغلی شرکت کردند و هرکدام یک نقش شغلی را ایفا نمودند. دادهها با استفاده از زیرمقیاس مسئولیت پذیری از پرسشنامهی 5 عاملی شخصیت نئو، پرسشنامهی انطباق پذیری مسیرشغلی و پرسشنامهی افکار ناکارآمد حرفهای جمعآوری شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت معناداری بین عضویت گروهی و مسئولیت پذیری، انطباقپذیری مسیر شغلی و باورهای ناکارآمد حرفهای دانش آموزان وجود دارد (05/0>p). همچنین میانگین باورهای ناکارآمد حرفهای دانش آموزان گروه تجربی بطور معناداری کمتر از دانش آموزان گروه گواه بود (05/0>p). نتیجهگیری: بازیهای ایفای نقش شغلی میتوانند مسئولیتپذیری و انطباقپذیری شغلی را افزایش و افکارناکارآمد شغلی را کاهش دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Studying the Effect of Job Role Playing Games on Students’ Responsibility, Career Adaptability, and Dysfunctional Career Thoughts
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Purpose:This study aims to investigate the effect of job games on the responsibility, career adaptability, and dysfunctional career thoughts of Isfahani students. Method: The statistical population included all male high school (1) students of district 3 in Isfahan. This quasi-experimental study included a pre-test and post-test design with a control group. Using Cochran's formula, the sample size was calculated as 44 individuals in each experimental and control groups. The experimental group members participated in eight 75-minute job game sessions and each member played a job role. Data were collected using the responsibility subscale from the NEO Five-Factor Personality Inventory, the Career Adaptability Inventory and the Career Thoughts Inventory. Results: The results of variance analysis showed a significant difference between students' group membership and responsibility, career adaptability and dysfunctional career thoughts (P< 0. 05). Moreover, in the students of the experimental group, the mean of dysfunctional career thoughts was significantly lower than in the students of the control group (P< 0. 05). Conclution: Job role playing games can increase responsibility and career adaptability and reduce the dysfunctional career thoughts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه سمیعی | fatemeh samiee
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
ناهید اکرمی | nahid Akrami
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
مهدی کیخسرو کیانی | Mehdi Keikhosro Kiani
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
مینا گل کیان | Mina Golkian
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-74-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-581698.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات