این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۸۱۱-۸۳۲
عنوان فارسی
بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی در کارگریزی اجتماعی (مورد مطالعه: ادارۀ کل راه و شهرسازی کرج)
چکیده فارسی مقاله
امروزه پدیدۀ گریز از کار بسیاری از سازمانها را درگیر خود کرده است. کارگریزی اجتماعی کارمندان را به انجام کاری انفرادی سوق داده است و آنها تلاش کمتری برای وظایفشان انجام میدهند. این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی در کارگریزی اجتماعی در ادارۀ کل راه و شهرسازی کرج انجام شده است. نمونۀ آماری این تحقیق شامل 139 نفر از کارکنان ادارۀ کل راه و شهرسازی شهرستان کرج است. روش نمونهگیری در این تحقیق روش نمونهگیری سهمی و روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. برای پاسخ به سؤالات و آزمون فرضیات تحقیق از روش بررسی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرمافزار Smart-PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد که در بین همۀ ابعاد رفتار شهروندی سازمانی چهار بعد (وظیفهشناسی، نوعدوستی، جوانمردی و فضیلت مدنی) دارای تأثیر منفی و معنیدار بر کارگریزی اجتماعی هستند. نتایج این پژوهش همچنین نشاندهندۀ این است که در بین ابعاد رفتار شهروندی سازمانی بعد نوعدوستی بیشترین تأثیر را در کاهش کارگریزی اجتماعی در کارکنان دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادارۀ راه و شهرسازی، رفتار شهروندی سازمانی، کارگریزی اجتماعی،
عنوان انگلیسی
Investigating the effect of organizational citizenship behavior on social loafing (Case study: Road and city planning organization in Karaj)
چکیده انگلیسی مقاله
This research performed to investigation of organizational citizen behavior effect on social loafing in organization of road and city planning in Karaj. The organizational citizen behavior concept has 5 dimensions consist of: royalty, affection, magnanimity, altruism and virtue that evaluated by questionnaire. The questionnaires of this research distributed between 139 persons of statistical universe to all staff of General Office of road and planning in Karaj. Structural equations model and analyzing of Partial Least Square (PLS) methods were used to examine the hypotheses. The results indicated that among all organizational citizen behavior dimensions, four dimensions have negative and meaningful effect on social loafing.. The results of the research also indicated that among all organizational citizen behavior dimensions, altruism dimension has most effect on decrease social loafing.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
میرهادی موذن جمشیدی |
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
محمدصادق حسنزاده |
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
ندا مرادی نصرآباد |
کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، پیامنور، رشت، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_64546_94fc8b1b57e92a6ec4ce53b182a050d7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-582579.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات