این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۹۰۳-۹۲۳
عنوان فارسی
تأثیر حافظۀ احساسی در نوآوری سازمانی
چکیده فارسی مقاله
امروزه با پیشرفت تکنولوژی اطلاعات و دانشیشدن اقتصاد جهانی، سازمانها در محیطی قرار گرفتهاند که ناگزیر میبایست برای بقای خود در دنیای رقابت داناییمحور، به داراییهای ناملموس خود اهتمام ورزند. در این میان، ماهیت حافظۀ سازمانی که شامل حافظۀ رویهای و اظهاری است، در ادبیات مدیریت بهمنزلۀ موضوع مطالعاتی جذاب و جالب، تحقیقات زیادی را به خود جلب کرده است. با وجود این، ماهیت و جنبۀ احساسی حافظۀ سازمانی و تأثیر آن در نوآوری سازمانی، موضوعی است که پژوهشهای اندکی در ادبیات مدیریت به آن پرداختهاند. لذا، این پژوهش سعی بر آن دارد تا به بررسی تأثیر حافظۀ احساسی در نوآوری سازمانی بپردازد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش جمعآوری اطلاعات توصیفی است که به صورت پیمایشی انجام شده است، به طوری که، پرسشنامهای در میان 246 شرکت شهرکهای صنعتی مشهد توزیع شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از طریق بررسی نظرهای خبرگان و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد. بهمنظور اعتباریابی روابط بین متغیرها، از روش تحلیل مسیر بهره گرفته شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که حافظۀ احساسی افزون بر اثر مستقیم، از طریق حافظۀ اظهاری و رویهای در نوآوری سازمانی تأثیر دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of emotional memory on organizational innovation
چکیده انگلیسی مقاله
Nowadays, along with development of information technology and knowledge-oriented global economy, the organizations should consider their intangible properties in order to survive and success in the current knowledge-based competitive world. Organizational memory as one of the instruments of knowledge management implementation has an important role in collecting and maintaining the organization's produced knowledge. In this regard, the nature of organizational memory including the procedural and declarative memory has attracted many attentions as an attractive research topic in management literature. However, emotional aspect of organizational memory and its effect on organizational innovation is such issue in management literature that few studies have focused on. Thus, this study is to investigate the effect of emotional memory on organizational innovation. On this basis, a questionnaire distributed between 246 companies of Mashhad industrial state. The face and content validity of questionnaire were evaluated by obtaining the experts' opinions and its construct validity through conducting a confirmatory factor analysis. Research results indicated that emotional memory affects the organizational innovation through declarative memory and procedural memory in addition to the direct effect.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حنظله زینوند لرستانی |
دانشجوی دورۀ دکتری، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
داود فیض |
دانشیار، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_64506_7e52681fc6e0862f0bd6d94b661dca85.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-582583.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات