این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۹۲۵-۹۴۶
عنوان فارسی
اثر فرهنگ سازمانی در مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان: نقش میانجیگر اخلاق حرفهای
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگر اخلاق حرفهای در تأثیر فرهنگ سازمانی در مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی کارکنان بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بود که تعداد نمونۀ آماری براساس جدول کرجسی و مورگان، 201 نفر مشخص و نمونهگیری از طریق روش تصادفی طبقهای متناسب با پراکنش جغرافیای محل خدمت انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات پیرامون متغیر فرهنگ سازمانی از پرسشنامۀ دنیسون (2000)، متغیر مسئولیت اجتماعی از پرسشنامۀ حیدرزاده و رهپیما (2013)، متغیر تعهد سازمانی از پرسشنامۀ آلن و میر (1990) و متغیر اخلاق حرفهای از پرسشنامۀ کادزویر (2004) استفاده شد. روایی محتوا و صوری آنها براساس نظرهای استادان و پایایی آنها براساس آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد که نتایج نشان داد فرهنگ سازمانی به طور غیرمستقیم با توجه به متغیر میانجی اخلاق حرفهای با ضریب 36/0 روی تعهد سازمان و با ضریب 37/0 روی مسئولیت اجتماعی اثر مثبت و معنیدار دارد که بدینترتیب نقش میانجی متغیر اخلاق حرفهای و متعاقباً مدل مفهومی پژوهش تأیید شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of organizational culture on social responsibility and organizational commitment in staff of sport and youth departments: the mediator role of professional ethics
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of present study was to investigate the mediator role of professional ethics in organizational culture effects on staff social responsibility and organizational commitment. Subjects were all staff of sport and youth departments of Esfahan province. The number of statistical sample was determined by Krejcie and Morgan table to be 201. Sampling was done by classified random method according to geographical distribution of service location. For data collection about organizational culture variable, Denison questionnaire (2000), about social responsibility variable, Heidarzadeh and Rahpeima questionnaire (2013), about organizational commitment variable, Allen and Meyer questionnaire (1990), and about professional ethics variable, Kadvezier questionnaire (2004) were used. Their face and content validity was confirmed based on professors' comments and their reliability was confirmed by Cronbach's alpha. For data analysis, structural equation modeling by Lisrel software was used. Results showed that organizational culture has a positive and significant effect on organizational commitment, by coefficient of 0.36, indirectly according to professional ethics mediator variable and on social responsibility by coefficient of 0.37. Thus, the mediator role of professional ethics variable and research conceptual model was confirmed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی سلیمی |
استادیار، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_64507_803c121d3135cf0d5fbd7447471664c4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-582584.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات