این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مدیریت فناوری اطلاعات
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۳۵۵-۳۷۴
عنوان فارسی
اعضای تیمهای پروژه چه نوع دانشی را پنهان میکنند؟ (مطالعۀ موردی: شرکت راهاندازی و بهرهبرداری صنایع نفت (اُیکو))
چکیده فارسی مقاله
پنهانسازی دانش، یکی از مفاهیم جدید در بحث مدیریت دانش سازمانی است. اگرچه ماهیت روابط بین اعضای تیمهای پروژه تأثیر بسزایی در رفتارهای پنهانسازی دانش میگذارد، ویژگیهای دانش نیز میتواند بر پنهانسازی دانش تأثیرگذار باشد. با مطالعۀ رفتار تیمهای پروژه، هدف پژوهش حاضر بررسی این است که چه ویژگیهایی از دانش منتقلشده بین اعضای تیم، موجب پنهانسازی یا تسهیم آن میشود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و کمی بوده و با روش پیمایش انجام گرفته است. مدل پژوهش شامل چهار متغیر پیچیدگی دانش، منحصربهفرد بودن دانش، مرتبط بودن دانش با وظایف و هزینۀ انتقال دانش است که بر اساس پیشینۀ نظری و با نظرسنجی از خبرگان مطرح در حوزۀ مدیریت دانش بهدست آمده است. با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان اعضای تیمهای پروژهای با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب و در نهایت، اجرای آزمونهایی مانند تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل رگرسیون، این نتیجه بهدست آمد که ویژگی منحصربهفرد بودن دانش بیشترین تأثیر را بر پنهانسازی دانش میگذارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
What Kind of Knowledge Is Concealed by Project Team Members? (Case Study: Oil Industries’ Commissioning and Operation Company (OICO))
چکیده انگلیسی مقاله
Knowledge hiding is one of the new concepts in the management of organizational knowledge. Although the nature of the relationship between projects teams members will have a substantial impact on the knowledge hiding behavior, different characteristics of Knowledge can also affect knowledge hiding. Based on the behaviors of the project teams, the aim of this research is to identify what characteristics of transferred knowledge between team members will lead to hiding or sharing it. The research model consisted of 4 variables: knowledge complexity, knowledge uniqueness, knowledge relatedness and knowledge sharing cost determined by the review of the literature and consultation with experts in management. The project team members were randomly selected and the data were gathered through a questionnaire. The results of the factor analysis and regression analysis showed that the uniqueness of knowledge had the greatest impact on knowledge hiding.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ملیحه کمرئی |
کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
علیرضا حسن زاده |
دانشیار گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
شعبان الهی |
دانشیار گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jitm.ut.ac.ir/article_63315_f37a66fe55821ef328f046e14c0f22de.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-582591.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات