این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
کهن نامه ادب پارسی
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۲۱-۴۱
عنوان فارسی
درک متون کهن روایی فارسی با راهبرد نگاشت داستانی با تکیه بر کلیه و دمنه
چکیده فارسی مقاله
بهرهگیری از متون کهن روایی فارسی در آموزش زبان، از یک سو زمینهی معرفی آثار برجستهی ادبی را به فارسیآموزان فراهم میکند و از سوی دیگر، به یادگیری و گسترش مهارت خوانداری در میان آنان کمک میکند. با توجه به نیاز مدرسان آموزش مهارت مطلب خوانداری فارسی به متنهای متنوع مناسب، در این پژوهش کوشیده شد داستانهایی از میان ادبیات کلاسیک انتخاب و سپس، سادهسازی گردید و برای تسهیل و تسریع درک این متون، از یکی از راهبردهای فراشناختی به نام نگاشت داستانی استفاده شد. در این راستا، با روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بر روی 46 فارسیآموز غیرایرانی به عنوان نمونهی در دسترس، اثرات این راهبرد بر درک مهارت مطلب خوانداری فارسیآموزان بینالمللی مورد مطالعه قرار گرفت و عملکرد این راهبرد بر درک متنهای کتاب کلیله و دمنه در دو گروه آزمایش و گواه مقایسه گردید. مقایسهی عملکرد این دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون بر اساس میزان درک مطلب طی یک دورهی آموزشی نشان داد که میان بکارگیری راهبرد نگاشت داستانی و میزان درک متون کهن روایی فارسی رابطهی مستقیم و معناداری وجود دارد. بنا بر این، بهرهگیری از این راهبرد برای آموزش درک متون ادبیات کلاسیک میتواند مورد استفادهی مدرسان زبان فارسی قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
..
چکیده انگلیسی مقاله
.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیررضا وکیلی فرد |
استادیار گروه آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی
زهرا سادات حسینی |
دکترای زبان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
http://classicallit.ihcs.ac.ir/article_3016_0773cce996c3fce00a09b911d1a159af.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1529/article-1529-582732.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات