این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۱، شماره ۳۹، صفحات ۱-۲۰

عنوان فارسی تبیین رویکرد پژوهش محوری در آموزش و تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی (سوم تا ششم) براساس مولفه های پژوهش محوری
چکیده فارسی مقاله هدف‌پژوهش حاضرتبیین‌رویکرد‌ پژوهش‌‌‌محوری ‌در آموزش جهت استخراج مولفه‌های ‌آن و‌تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی (سوم تا ششم) در سال تحصیلی96-1395 بود که به روش کیفی و کمی در دو فاز انجام شد ابتدا در فاز اول به بررسی مبانی نظری مشتمل بر مرور ادبیات پژوهش، دیدگاههای اندیشمندان این حوزه و پیشینه تجربی پژوهش و در فاز دوم به تحلیل کتب مطالعات اجتماعی پرداخته شده است. در فاز اول ابزار گردآوری داده‌ها کاربرگ های تحلیل محتوا برای استخراج مولفه‌های مبانی نظری و در فاز دوم تحلیل محتوای (پدیده در متن) کمی برای تحلیل کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مولفه‌های استخراجی فاز اول است . نتایج پژوهش در فاز اول نشان داد مولفه‌های استخراجی شامل تفکر انتقادی، حل مسأله، مسئولیت پذیری، مشارکت و تشریک مساعی، تفکرخلاق، فراشناخت، خود‌تنظیمی، پرسشگری، سعه‌ی صدر، انعطاف پذیری، استدلال، کنجکاوی، مهارتهای ارتباطی، تعاون و همکاری می باشد و در فاز دوم، در کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم در مجموع 36 مورد، پایه چهارم 37 مورد، پایه پنجم 27 مورد و پایه ششم 54 مورد مولفه های پژوهش محوری را دارند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که کتب مذکور بر اساس رویکرد پژوهش آنطور که باید و شاید به این امر نپرداخته اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Explaining the inquiry-based curriculum and analyzing the content of the books of elementary school studies based on its components
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to present a inquiry-based in education in order to extract its components and to analyze the content of social studies textbooks from the elementary period (third to sixth) in the academic year of 1395-1396, conducted qualitatively and quantitatively in two phases. At first, the first phase examined theoretical foundations The literature review of the research, the views of the scholars of this field and the empirical research background, and the second phase of the analysis of social studies textbooks. In the first phase, data gathering tools are content analysis worksheets for extraction of theoretical basis components and in the second phase of content analysis (quantitative phenomenon) for analyzing the textbooks of elementary social studies based on the extractive components of the first phase. The results of the research in the first phase indicated that the extractive components included critical thinking, problem solving, accountability, participation and collaboration, thinking, meta-cognition, self-regulation, questioning, leadership, leadership, flexibility, reasoning, curiosity, communication skills, co-operation, and collaboration. In the second phase, in the Social Studies Book III, a total of 36 cases, the fourth grade of 37, the fifth grade of 27, and the sixth base of 54 have a inquiry-based component. Therefore, it can be concluded that the above-mentioned books should not be considered and should be addressed by the inquiry approach.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله راحله قاضی اردکانی |
دانشگاه علامه طباطبایی

حسن ملکی |
دانشگاه علامه طباطبایی تهران

علیرضا صادقی |
دانشگاه علامه طباطبایی

فریبرز درتاج |
استاد تمام/روانشناسی تربیتی/ دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات