این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۹، صفحات ۲۱-۴۰
عنوان فارسی
الگوی ساختاری پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس سرمایهروانشناختی با میانجی-گری بهزیستی روانشناختی، هیجانی و اجتماعی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی با میانجیگری بهزیستی روانشناختی، هیجانی و اجتماعی در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعهی آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال تحصیلی 95-96 بود. چهارصد و بیست شرکتکننده به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهایی انتخاب شدند و مقیاسهای اهمالکاری تحصیلی (سواری، 2011)، ﺗﺎبآوری (کونور و دیویدسون، 2003)، جهت گیری زندگی (شییر و کارور، 1992) برای اندازهگیری خوشبینی، امید (اسنایدر و همکاران،1991) و ﺑﻬﺰیﺴﺘﯽ جامع (جوشنلو، رستمی و نصرتآبادی، 1385) را که دارای بخشهای هیجانی، روانشناختی و اجتماعی بود، تکمیل کردند. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها بیانگر این است که همهی شاخصهای برازندگی با دادههای گردآوری شده برازش دارند. اثر کل سرمایه روانشناختی بر اهمالکاری تحصیلی منفی و معنادار و اثر سرمایه روانشناختی بر بهزیستی هیجانی، روانشناختی و اجتماعی مثبت و معنادار است. اثر مستقیم بهزیستی روانشناختی بر اهمالکاری معنادار و همچنین اثر غیرمستقیم سرمایه روانشناختی بر اهمالکاری بواسطهی بهزیستی روانشناختی، هیجانی و اجتماعی معنادار است. توصیه میشود روانشناسان تربیتی و مشاوران تحصیلی برای کاهش اهمالکاری در دانشجویان برنامه آموزشی مناسبی را تدوین کرده و راهکارهای ارتقاء تابآوری، خوشبینی، امید و بهزیستی اجتماعی، روانشناختی و هیجانی را به آنان آموزش دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Structural Modeling for prediction of Academic Procrastination Based on Psychological Capital with Mediation of Psychological, Emotional and Social Well-being in University Students
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to predict academic procrastination based on psychological capital through the mediation of psychological, emotional and social well-being in University students. The research method was descriptive-correlational and the statistical population included all students of Shahid Rajaee Teacher Training University in the academic year of 1995-96. Four hundred and twenty participants were randomly selected by the cluster multistage method and completed the scales of academic procrastination (Savari, 2011) resilience (Connor and Davidson, 2003), life orientation (Scheier and Carver, 1992)) for measuring optimism, hope (Snyder, et al., 1991), and comprehensive well-being (Joushanloo, Roustami & Nosratabadi, 2001), with emotional, psychological and social components. Data were analyzed by structural equation modeling. The results show that all fitness indices fit with the collected data. The total effect of psychological capital on academic procrastination is negative and significant, and the effect of psychological capital on emotional, psychological and social well-being is positive and significant. The effect of psychosocial well-being on the academic procrastination is significant, as well as the indirect effect of psychological capital on academic procrastination with mediating of psychological, emotional and social well-being is significant. It is recommended that educational psychologists and consultants develop a suitable educational program to reduce the academic procrastination in the students of University and educate them about ways to promote resilience, optimism hope, and social, psychological and emotional well-being.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
خدیجه ابوالمعالی الحسینی |
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
آرزو اصفا |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران،
کیانوش هاشمیان |
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات