این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۱، شماره ۳۹، صفحات ۴۱-۶۰

عنوان فارسی رده‌بندی شناختی سؤالات بر اساس الگوی توان- پیچیدگی مطالعه موردی: سوالات آزمون آزمایشی حساب دیفرانسیل
چکیده فارسی مقاله ساختن سوالات دشوار و بدون هیچ حد و مرز مشخص در ترکیب الگوریتم های محاسباتی، منجر به روندهای نابجا مثل راهبردهای آموزش تست‌زنی و آمادگی برای آزمون در بین آزمون شوندگان شده است. همچنین ناکارآمدی آموزش های دوران تحصیلی در پی‌گیری نیازهای جامعه در نهایت مانعی برای رسیدن به اهداف آموزشی بادوام در توسعه ملی شده است. داشتن استانداردهای آموزشی دقیق و کاربرد الگوهای رده‌بندی کمک می‌‌کند تا ارزشیابی بهتری از برنامه‌‌های آموزشی، محتوای درسی و همین طور پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بدست آید. در این نوشته به بررسی نمونه‌ای کوچک از مجموعه سوالات چهارگزینه‌ای حساب دیفرانسیل در چهارچوب هدف‌های رفتاری پرداخته شده است. 12 سوال از یک آزمون 30 سوالی که روی یک نمونه 3409 نفری از دانش آموزان اجرا شده بر اساس الگوی توان-پیچیدگی رده بندی گردید. نتیجه مربوط به 3 سوال آن در این مقاله آمده است. نتایج نشان داد که سوالات این آزمون همگی دانش روندی را اندازه می‌‌گیرند و عمدتا در سطح 3 پیچیدگی قرار داشته‌اند. همچنین 92% سوالات انتزاعی بوده و برای پاسخ‌گویی صحیح به هر سوال همزمان باید چندین الگوریتم محاسباتی مختلف فراخوانی شوند. سوالاتی که تنها از یک الگوریتم برای حل آنها استفاده شده و سطوح پیچیدگی کمتری داشته‌اند از پارامترهای آماری بهتری مثل مقیاس پذیری برخوردار بوده اند و تابع آگاهی آنها اطلاعات بیشتری از توانایی آزمون شوندگان فراهم می کردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رده بندی بلوم،ژرفای دانش وب،پیچیدگی شناختی،حل مساله،ارزشیابی،

عنوان انگلیسی Cognitive Taxonomy of Items Based on Capability- Complexity Model Case Study: differential calculi test items
چکیده انگلیسی مقاله Developing complicate items without any specified extremities in calculation algorithms cause to inappropriate trends such as teaching to the test and test preparation strategies in examinees, and education inefficiencies to follow society demands has been hindering to achieve sustainable educational goals toward national development. Having exact educational standards and applying taxonomy models, however, will help to obtain fine evaluation of educational programs, contents and students achievement. In this manuscript, a small sample of differential calculi multiple choice items test has been studied in behavioral objectives framework. 12 items of a 30 items test battery which administered on a 3409 sample of students has been classified by capability complexity model. Outcomes of 3 items have been reported in this article. Results had shown all the test items measuring procedural knowledge at level three. 92% of items were abstract, and simultaneously recalling multiple calculation algorithms require for responding correctly to each item. Tasks with one calculation algorithm and lower complexity had better statistical parameters such as scalability and their item information functions yielded much more information about examinees capability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سلیمان ذوالفقارنسب |
کارشناس ارشد پژوهشی مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور

رضا محمدی |
استادیار مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور

جواد حاتمی |
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات