این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۹، صفحات ۶۱-۸۰
عنوان فارسی
طراحی الگوی یکپارچهسازی برنامهریزی جانشینپروری و مسیر پیشرفت شغلی مدیران دانشگاههای دولتی؛ مدلی برآمده از نظریۀ داده بنیاد
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی یکپارچهسازی برنامهریزی جانشینپروری و مسیر پیشرفت شغلی مدیران دانشگاههای دولتی از منظر مدیران و خبرگان آموزش عالی بوده، که از طرح نظاممندِ نظریۀ دادهبنیادِ اشتراوس و کوربین استفاده شده است. بدین منظور، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، با 15 نفر از مدیران میانی و اجرایی دانشگاهها، صاحبان اثر در حوزه مذکور، مطلعین کلیدی در حوزۀ مدیریت منابع انسانی و آموزش عالی مصاحبههای نیمهساختاریافته به عمل آمد و دادهها از مصاحبهها استخراج گردید. دادهها در طی سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و گزینشی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که نتیجه حاصل 25 مقولۀ کلی بود که در قالب مدل پارادایمی شاملِ راهبردهای استقرار الگوی یکپارچهسازی (آشناسازی، مشارکت، یادگیری سازمانی، اعتمادسازی، آیندهنگری، استقلال دانشگاهی و بینش سیستمی)، شرایط محیطی مداخلهگر (محیط سیاسی، محیط پیرامونی، محیط اجتماعی-فرهنگی، محیط بینالمللی، محیط سیاستگذاری و قانونی)، ویژگیهای زمینهای (ساختار سازمانی، فرهنگ و جو سازمانی، ثبات مدیریت، مقاومت در برابر تغییر)، شرایط علی (خزانۀ استعداد، نظام ارتقا کارآمد، مدیریت منابع انسانی، یکپارچهسازی برنامهریزی جانشینپروری و مسیر پیشرفت شغلی، حمایتگری سازمانی از تلاش فردی، حرفهمندی)، پدیدۀ اصلی (شایستهپروری)، و پیامدها (پیامدهای فردی، پیامدهای سازمانی) جای گرفتند. این مدل فرایند عملیاتیسازی الگوی یکپارچهسازی برنامهریزی جانشینپروری و مسیر پیشرفت شغلی مدیران دانشگاههای دولتی و روابط بین مقولهها و ابعاد آنها را به تصویر میکشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Designing a Model for Integrating Succession and Career Planning of the Managers of Iranian Public Universities
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: This research has been conducted to design a model for integrating succession planning and career planning in Iranian Public Universities via the viewpoints of higher education managers and elites, based on the systematic design of Strauss and Corbin’s Grounded Theory method. Method: Therefore, using the purposive sampling method, 15 interviewees including universities’ executive and middle managers, authors in aforementioned field, key informants in the fields of human resource management and higher education were interviewed through semi-structured interviews, and data were extracted from the interviews. Data were analyzed through three steps of coding (open, axial and selective). Findings: The result was 25 core categories placed in a paradigmatic model consisting of the approaches of establishing an integration model (Familiarization, Participation, Organizational learning, Trust-Making, Forethought, Academic Autonomy, and Systemic vision), environmentally intervening conditions (political, Circumstantial, Socio-cultural, International, Legal and policy-making environments), contextual properties (Organizational structure, Organizational climate and culture, Managerial consistency, Resistance against change), causal conditions (Talent pool, Efficient promotion system, Human resource management, Integrating succession planning and career planning, Organizational advocacy of individual attempts, Professionalism), main phenomenon (Meritocracy), and outcomes (Individual and organizational outcomes). This model portrays the implementing process of the model for integrating succession planning and career planning Iranian Public Universities’ and the relations within categories and their dimensions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احسان اکرادی |
دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی
عباس عباس پور |
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
حمید رحیمیان |
دانشگاه علامه طباطبائی
سعید غیاثی ندوشن |
دانشگاه علامه طباطبائی
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات