این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۱، شماره ۳۹، صفحات ۸۱-۱۰۰

عنوان فارسی مدل پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس مولفه های هوش عاطفی ،مهارت های حل مسئله وانگیزش پیشرفت با میانجی گری راهبردهای یادگیری (شناختی وفراشناختی)در دانش آموزان مدارس هوشمند وعادی
چکیده فارسی مقاله ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺮای ﻧﻈﺮﻳﻪﭘﺮدازان، و ﻣﺤﻘﻘﺎن ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﻴﺖ ﺑﻮده اﺳﺖ. مدارس هوشمند، یکی از محیط هایی است که پتاسیل های لازم را برای تحقق چنین هدفی داراست. عملکرد تحصیلی از متغیرهای زیادی تاثیر می پذیرد. هدف کلی مطالعه حاضر تدوین مدل پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس مؤلفه های هوش عاطفی، مهارت های حل مسئله و انگیزش پیشرفت در دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی بود. روش همبستگی از نوع پیش بینی بوده است. جامعه آماری تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه استان تهران بوده اند که با استفاده از روش نمونه برداری خوشه ای چند مرحله ای 583 دانش آموزان به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از مقیاس انگیزه پیشرفت هرمانس فرم کوتا پرسش نامه حل مسئله اجتماعی تجدیدنظر شده (SPSI-R:SF)؛ پرسشنامه راهبردهای یادگیری (کرمی، 1381)؛ مقیاس هوش عاطفی بار-آن (2000) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج استفاده شد. نتایج نشان داد که اثرمستقیم و غیرمستقیم هوش عاطفی و انگیزش پیشرفت بر عملکرد تحصیلی دانش اموزان مدارس هوشمند به طور معناداری بالاتر از تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مدارس عادی است است. بین اثرمستقیم و غیرمستقیم مهارت حل مسئله بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی تفاوت معناداری مشاهده نشد. استفاده و به کارگیری فناوری هوشمند و به روز، از یک طرف باعث بهبود امر یاددهی- یادگیری معلمان و دانش آموزان می شود، از طرف دیگر معلمان و دانش آموزان با استفاده بهینه و درست از آن می توانند سطح علمی خود را ارتقا داده و باعث توسعه کشور شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدارس هوشمند،هوش عاطفی،عملکرد تحصیلی،

عنوان انگلیسی A Model for Predicting Academic Performance Based on Emotional Intelligence, Problem-Solving Skills and Achievement Motivation with the Mediation of Learning Strategies (Cognitive and Metacognitive) in Smart and Ordinary Schools’ Students
چکیده انگلیسی مقاله academic achievement has been of great importance for theorists, and educational researchers. Smart schools are among the environments which have necessary potentials for achieving such an aim. Nevertheless, academic performance is affected by various variables. Objective: the general aim of the was to develop a model for predicting academic performance based on emotional intelligence, problem solving skills and achievement motivation in students of smart and ordinary schools. the research method was correlational with a prediction type. The population included all the secondary school students of Tehran, among which 583 students were selected for the study sample through multi-stage cluster sampling method. For gathering the data, Hermans achievement motivation questionnaireSocial Problem Solving Inventory-Revised Short Form (SPS-R: SF), Learning Strategies Questionnaire (Karami, 2002), Bar-On Emotional Quotient Inventory (2000) and Academic Performance Questionnaire of Dortaj were used. findings suggested that the direct and indirect effect of emotional intelligence and achievement motivation on academic performance of students of smart schools is significantly higher than its effect on academic performance of students of ordinary schools. No significant difference was observed between the direct and indirect effect of problem solving skills on academic performance of students of smart and ordinary schools. using smart and up-to-date technology, in one hand, leads to improvement teaching-learning in teachers and students, and in another hand, teachers and students can enhance their scientific level and help the development of the country through optimum use of smart technology.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناهید ثامتی |
دانشگاه علامه طباطبائی

اسماعیل سعدی پور |
دانشیار،روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی

صغری ابراهیمی قوام |
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی

نورعلی فرخی |
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی

حسن اسدزاده |
گروه آموزشی روانشناسی تربیتی. دانشگاه علامه


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات