این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی عمران امیرکبیر
، جلد ۵۰، شماره ۱، صفحات ۱-۱۰
عنوان فارسی
مطالعه عددی تاثیر درزههای سگمنتی و فشار تزریق بر رفتار پوشش سگمنتی تونل
چکیده فارسی مقاله
حفاری مکانیزه با ماشین تونلزنی به طور گسترده برای حفر تونلهای طویل در سنگ سخت استفاده میشود. در صورت انتخاب ماشین تونلزنی سپری، از سگمنتهای پیشساخته به عنوان پوشش دائمی تونل استفاده میشود. این پوشش ذاتاً پیوسته نبوده و در مطالعات تحلیلی و عددی، فرض یکپارچگی پوشش به عنوان فرض سادهسازی صحیح نبوده و پوشش سگمنتی، تحت بارهای مختلفی که از سمت زمین، ماشین تونلزنی و فرایندهای مختلف تونلسازی (مانند تزریق) به آن وارد میشود رفتار خاصی را از خود نشان میدهد. در این مقاله رفتار پوشش سگمنتی تونل انتقال آب سبزکوه با تخصیص مقادیر سختی نرمال و برشی برای درزههای طولی و عرضی بین سگمنتها با حالت پوشش یکپارچه مقایسه شده است. همچنین تاثیر فشار دوغاب تماسی مابین سنگ و سگمنتها بر رفتار پوشش سگمنتی تونل بررسی و تحلیل شده است. در این مطالعه، طبق نتایج مدلسازی عددی ارائه شده توسط روش تفاضل محدود و تحت بار یکنواخت تزریق، ماکزیمم نیروهای داخلی در موقعیت درزههای سگمنتی رخ میدهد. همچنین با افزایش فشار تزریق، نیروی محوری و ممان خمشی در درزههای سگمنتی کاهش مییابد. علاوه بر این، افزایش فشار تزریق موجب افزایش جابجاییها در پوشش سگمنتی میشود. این افزایش گاهی در اجرا باعث به وجود آمدن پلهشدگی بین سگمنتها و یا ترک برداشتن سگمنتها میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Numerical study of the effects of segmental joints and grouting pressure on the behavior of tunnel segmental lining
چکیده انگلیسی مقاله
Tunnel Boring Machine (TBM) is used widely to bore long tunnels in hard rocks. If you choose shield TBMs, precast concrete segments should be installed as permanent tunnel lining. This lining is inherently distinct and therefore in analytical and numerical analyses, the continuity assumption is not acceptable for simplifying. The segmental linings show certain behavior under various loads applied by rock, machine and tunneling processes (such as grouting). In this study, the behavior of segmental lining of Sabzkouh water conveyance tunnel has been compared to full (segmentless) lining. In this paper, the behavior of tunnel segmental lining by assigning normal and shear stiffness values for longitudinal and circumferential joints of segments is compared with the continuous lining.The effect of the grouting pressure between rock and segments on the behavior of the tunnel segment is analyzed. Under uniform grouting load, the results of numerical modeling executed by finite difference method show maximum internal forces occur in the joints of segments. With increasing grouting pressure, axial force and bending moment in the joints of the segments is reduced. Moreover, the grouting pressure increases displacements in the segmental lining. In practice, this increase sometimes causes cracking or stepping between segments.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی کرمی |
دانشجوی دکتری مکانیک سنگ دانشگاه صنعتی شاهرود/ کارشناس مکانیک سنگ مهندسی مشاور مهاب قدس
شکراله زارع |
دانشیار دانشکده معدن دانشگاه صنعتی شاهرود
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات