این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۰، شماره ۱، صفحات ۱۷۱-۱۸۰

عنوان فارسی طراحی مدل انتظارات ذینفعان کلیدی در پروژه‌های احداث خطوط مترو: مورد مطالعه پروژه ساخت خطوط قطار شهری مشهد
چکیده فارسی مقاله از آنجایی که پروژه‌های بزرگ دارای ذینفعان مختلفی می‌باشند، شناخت کافی از آن‌ها و انتظاراتشان یکی از عوامل مؤثر بر موفقیت پروژه خواهد بود؛ زیرا کسب رضایت ذینفعان پروژه بدون شناخت و در نتیجه پاسخ مناسب به انتظارات آن‌ها غیرممکن خواهد بود. مدل انتظارات ذینفعان کلیدی در پروژه‌های احداث خطوط مترو می‌تواند به عنوان یک ابزار مناسب جهت برقراری ارتباط مناسب با ذینفعان پروژه در اختیار مدیران این نوع از پروژه‌ها قرار گیرد تا مشارکت ذینفعان در تمام حیات پروژه تضمین گردد. هدف پژوهش دستیابی به مدل انتظارات ذینفعان کلیدی بود که در یک سوی آن انواع ذینفعان کلیدی و در سوی دیگر انتظارات ذینفع قرار گرفته باشد. الگوی مورد استفاده در این پژوهش برگرفته از روش گسترش عملکرد کیفیت (QFD) است که با حرکت از از ماتریس انتظار- ذینفع و طی چهار مرحله، ماتریس اهمیت- نوع ذینفع حاصل شده است که بیان می‌کند بین نوع ذینفعان با انتظارات چه رابطه‌ای را می‌توان توضیح داد. برای بررسی نوع ذینفع از مدل میشل استفاده شد که ذینفعان را در 7 نوع تقسیم بندی کرده است. جهت طراحی این مدل، پروژه احداث خطوط قطار شهری مشهد مورد مطالعه قرار گرفته است. با توجه به مدل نهایی، ذینفعان قطعی دارای بیشترین سطوح انتظارات بوده و ذینفعان مسلط از حداقل انتظارات برخوردارند. همچنین مدل نهایی نشان می‌دهد که سه نوع ذینفع ساکت، محتاط و متقاضی در هیچ شرایطی جزو ذینفعان کلیدی پروژه نمی‌باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل،انتظارات،ذینفعان،پروژه،مترو،

عنوان انگلیسی Designing a model of key stakeholders' expectations in the subway construction projects: studied in MUR construction project
چکیده انگلیسی مقاله Urban infrastructure projects are counted the heart of the economic and productivity of countries. they are very important to development strategy of countries. One of the important determining factors in the success of major projects, specially subway lines construction projects, is the managers’ performances interacting with involving project factors and considering their expectations and demands. In this study, first by offering a theoretical framework, the required processes to model the expectations of key stakeholders is expressed and according to the proposed pattern, project stakeholders were identified initially and with identifying the stakeholder expectations and determining the key stakeholders, then the research enters the model designing phase. Final stage which is modeling the expectations of key stakeholders , the model of expectations is derived from the method of Quality Function Deployment (QFD). The stakeholders' expectations model shows the expectations of different stakeholders groups from the project. For designing this model, Mashhad Urban Railways (MUR) construction project is studied. The results show that the definitive stakeholders have the highest expectations level. " Noting the quality standards in project’s implementation methods “and "noting the project reporting system" are the most significant expectations; since all key stakeholders have such expectations. Results also show that Three types of stakeholders "dormant, discretionary and demanding" does not include among key stakeholders; therefore in the expectations model of key stakeholders have no expectations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدل,انتظارات,ذینفعان,پروژه,مترو

نویسندگان مقاله امیر بهادرستانی |
کارشناسی ارشد/ دانشگاه فردوسی مشهد

منصور قلعه نوی |
عضو هیئت علمی و دبیر گرایش مهندسی و مدیریت ساخت/ دانشگاه فردوسی مشهد

ناصر مطهری فریمانی |
عضو هیئت علمی/ دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات