این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۴۱-۲۵۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش فیلم مبتنی بر زبان بومی بر علائم حیاتی ناشی از اضطراب بیماران آنژیوگرافی کرونری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اکثر بیماران درباره آنژیوگرافی آگاهی کافی ندارند و همین موضوع سبب بروز اضطراب و در نتیجه تغییرات علائم حیاتی بیماران ‌می‌گردد. خلأهای مطالعاتی در زمینه آموزش مؤثر به بیمار با توجه به زبان بومی وجود دارد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش از طریق فیلم مبتنی بر زبان بومی بر تغییرات علائم حیاتی ناشی از اضطراب بیماران بستری برای آنژیوگرافی در بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل انجام گردید. روش کار: مطالعه حاضر به صورت نیمه تجربی در این بیمارستان روی 160 نفر از بیماران بستری برای آنژیوگرافی کرونر در سال 1392 انجام گردید. نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه مورد( آموزش با فیلم به زبان ترکی(آذری)) و کنترل تقسیم شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها، برگه ثبت متغیرهای همودینامیک تکمیل گردید. از آزمون‌های آماری واریانس با اندازه‌گیری‌های تکراری و کای دو جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها درSPSS-13 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های تکراری نشان داد که در هر دو گروه مورد و کنترل، شاخص‌های علایم حیاتی بجز شاخص درجه حرارت در طول زمان بهبودی معنی‌داری داشته است (p< 0.05) و میانگین علائم حیاتی در مقاطع زمانی مختلف با یکدیگر اختلاف معنی داری داشت (p< 0.05). نتیجه‌گیری: آموزش رسانه‌ای از طریق فیلم مبتنی بر زبان بومی باعث افزایش آگاهی بیماران نسبت به آنژیوگرافی و در نتیجه کاهش اضطراب آنان میشود و این امر باعث تعدیل علائم حیاتی در این بیماران میگردد، لذا توصیه می‌شود از این روش جهت تعدیل علائم حیاتی بیماران، قبل از روش‌های تهاجمی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آنژیوگرافی عروق کرونر، آموزش فیلم، علائم حیاتی

عنوان انگلیسی Effect of Video Education in Native Language on Vital Signs Caused by Anxiety in Coronary Angiography Patients
چکیده انگلیسی مقاله Background & objectives: Most of coronary angiography patients have not enough information about undergoing procedure . This lack of knowledge makes anxiety in patients and thereby changes their vital signs. There is no study regarding the effective education of patients based on their native language. This study was done to investigate the effect of video education in native language on vital signs caused by anxiety of patients undergoing coronary angiography. Methods: This quasi experimental study was done in 2013 on 160 patients undergoing angiography in Imam Khomeini Hospital in Ardabil. Participants were divided into two groups randomly (80 in each group): case (native video education) and control groups. The sheets of hemodynamic variables were completed in determined time intervals for data collection. ANOVA with repeated measures and Chi square were used to analyze the data in SPSS13 software. P-value< 0.05 was considered statistically significant. Results: The results of repeated measures ANOVA showed significant improvement in vital sign variables except for temperature in both groups over the time (p< 0.05). And there was significant difference in the mean vital sign variables in determined time intervals (p< 0.05). Conclusion: Video education in native language decreases the vital signs in coronary angiography patients. Therefore the video education especially in native language is recommended for improving vital signs before invasive procedures.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Coronary Angiography, Video Education, Vital Sign

نویسندگان مقاله مهربان شهماری | mehraban shahmari
department of nursing, school of nursing and midwifery, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

سیمین دشتی | seemin dashti
department of nursing, school of nursing and midwifery, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

سعیده عاملی | saeedeh ameli
department of medicine, school of medical sciences, islamic azad university, ardabil, iran
گروه پزشکی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل (Islamic azad university of ardabil)

سمیه خلیل زاده | somayeh khalilzadeh
department of nursing, imam khomeini hospital, ardabil university of medical sciences, ardabil, iran
گروه پرستاری، بیمارستان امام خمینی ره اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل (Ardabil university of medical sciences)

عدالت حسینیان | adalat hosseinian
department of heart and infectious diseases, school of medicine, ardabil university of medical sciences, ardabil, iran
گروه قلب و عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل (Ardabil university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jarums.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-607-24&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات