این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۷-۳۳

عنوان فارسی نقش هویت ‌سازمانی اعضای هیئت علمی در ادراک آنان از نوآوری دانشگاهی (یک مدل تجربی)
چکیده فارسی مقاله هدف از اجرای این پژوهش، بررسی ادراک اعضای هیئت ‌علمی از نقش هویت ‌سازمانی در پیش‌بینی و ارتقای نوآوری دانشگاهی بود. روش پژوهش از‌نظر هدف، کاربردی و از‌لحاظ گردآوری داده‌ها، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 282 عضو هیئت‌ علمی دانشکده‌های علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه شیراز بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای ساده انتخاب شدند. پس از گردآوری داده‌ها و برگشت پرسشنامه‌ها، 134 پرسشنامه تحلیل شد. برای گردآوری داده‌ها از مقیاس هویت سازمانی (میلر و همکاران، 2000) و پرسشنامه نوآوری دانشگاهی (کشاورز، 1392) استفاده شد که روایی و پایایی آنها به ترتیب با آزمون تحلیل گویه و آلفای کرونباخ، و به ترتیب پایایی 88/0 و 82/0 تأیید شد. داده‌های حاصل از پرسشنامه‌ها با آزمون‌های آماری تی تک‌نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به‌کمک مدل‌سازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه اعضای ‌هیئت ‌علمی دانشگاه شیراز، هویت سازمانی آنان، پیش‌بینی‌کننده مثبت و معنی‌دار ادراک آنان از نوآوری دانشگاهی آنان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Faculty Member's Organizational Identity in their Perception from University Innovation: An Empirical Model
چکیده انگلیسی مقاله  The purpose of this research is to examine the faculty member's perception from the role of organizational identity in predicting and enhancing university innovation. This study was based on descriptive-Correlational method. The statistical population of this research included 282 faculty members of social humanities and basic science colleges at Shiraz University were selected by using Simple-ClusterSampling. Organizational identity Scale (Miller et.al. 2000) and university innovation questionnaire (Keshavarz, 2014) were used for measuring of the faculty member's perception from the role of organizational identity and university innovation. The organizational identity scale validity was confirmed by item analysis and its reliability was reported 0/88 and the university innovation scale was confirmed by item analysis and its reliability was reported 0/82(the Cronbach's alpha). After distributing the questionnaires، 134 of those questionnaires were returned. The collected data were analyzed by using One-Sample t-test, Pearson Correlation, and Multivariate Regression by used of Structural equation modeling (SEM). Findings showed that according to faculty member's perspective, organizational identity is positive and significant predictor of their perception from university innovation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله قاسم سلیمی |
استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه شیراز

مهدی محمدی |
دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه شیراز

فرهاد همراهی |
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز

لاله رئیسی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی http://journal.sanjesh.org/article_30938_a5347913679b7645b3953f11731d2672.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-586747.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات