این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۳۵-۵۸

عنوان فارسی شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر تقاضای اجتماعی آموزش عالی (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران)
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر تقاضای اجتماعی آموزش عالی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران به روش آمیخته اکتشافی اجرا شد. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل خبرگان و استادان حوزه آموزش عالی بود که با 8 نفر از آنها مصاحبه شد. در بخش کمی، جامعه آماری شامل همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران به تعداد 3527 بود که با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران به روش تصادفی ساده 346 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها یک پرسشنامه محقق‌ساخته 24 سؤالی بود که روایی محتوایی و صوری آن را متخصصان حوزه آموزش عالی تأیید کردند. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 92 درصد محاسبه شد. بر اساس نتایج بخش کیفی عوامل مؤثر بر تقاضای اجتماعی آموزش عالی در چهار بعد کلی فردی و خانوادگی، دانشگاهی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، شناسایی شد. نتایج آزمون تی نشان داد که همه عوامل شناسایی شده از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حد مطلوب ارزیابی شده­اند. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد عوامل اقتصادی بیشترین اهمیت و عوامل فرهنگی و اجتماعی کمترین اهمیت را دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identification and Assessment of Factors Affecting the Social Demand in Higher Education (Case Study: Graduate Students Campus of Technical Colleges of Tehran University)
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this paper is identification and assessment of factors affecting the social demand in higher education among technical college's students at Tehran University and mixed method is applied. In qualitative phase, the statistical population included Experts and Professors of Higher Education that 8 people were profoundly interviewed. In quantitative phase, the population consisted of 3527 students from which 346 people were randomly selected by Cochran formula. Information was collected by a questionnaire which contains 24 questions that experts in higher education confirmed its validity. The reliability of the questionnaire was also calculated using Cronbach's alpha coefficient of 92%. According to findings obtained from ‌qualitative phase, factors affecting the social demand in higher education are identified in four dimensions: individual and family, academic, economic and culture and social. Results of t-test indicated that all identified factors were evaluated Desirable by students. Furthermore, Freedman test's results showed that economic factors have the most important and cultural and social factors also have least important.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا کرمی |
دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران

جواد پورکریمی |
استادیار مدیریت آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران

مجتبی حاج خزیمه |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران

محمدمهدی بابایی |
دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://journal.sanjesh.org/article_30940_60fcbe0b73120ae88bf99b6722185740.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-586748.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات