این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۱۷۱-۲۰۱

عنوان فارسی تحلیل روابط مهارت‌های فراشناختی با راهبردهای حل مسئله آموزشی با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف از اجرای این پژوهش، تحلیل روابط مهارت‌های فراشناختی با راهبردهای حل مسئله با نقش میانجی خودکارآمدی دانشجویان بود. نوع پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه کاشان به تعداد 7758 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای 292 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌های پژوهش به وسیله پرسشنامه مهارت‌های فراشناختی براون (1980)، پرسشنامه حل مسئله دیزریلا و نزو (2000) و پرسشنامه خودکارآمدی مورگان و جینکز (1999) گردآوری شد. روایی محتوایی و سازه پرسشنامه‌ها تأیید شد. پایایی پرسشنامه­ها نیز با آلفای کرونباخ برای مهارت‌های فراشناختی 83/0، حل مسئله آموزشی 79/0 و خودکارآمدی 80/0 برآورد شد. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم‌افزار Spss و آموس در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد میانگین هر یک از مؤلفه‌های متغیر فراشناخت و خودکارآمدی بالاتر از حد متوسط (3) بود اما در حل مسئله فقط مؤلفه‌های منطقی و احساسی بالاتر از حد متوسط بود. همچنین بین مهارت‌های فراشناخت و قابلیت‌های حل مسئله رابطه مثبت و معنی‌دار و بین خودکارآمدی و قابلیت‌های حل مسئله، رابطه مثبت و غیر معنی‌دار وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فراشناخت، حل مسئله، خودکارآمدی، دانشگاه، دانشجو،

عنوان انگلیسی Analyzing the Relationship between Meta Cognitive Skills with Educational Problem Solving with Mediating Role of Academic Self-efficacy in Students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research was analyzing the relationships between Meta cognitive skills with problem solving with mediating role of self-efficacy in students. Research type is descriptive correlative. The statistical population consisted all of students' in University of Kashan (N=7758) that by Cochran Formulate and strafied randomized sampling 292 ones were chosen as sample. To gathering datas used from three Meta cognitive skills questionnaire Brown (1980), problem solving strategies questionnaire D'Zurilla & Nezu (2000) and self-efficacy questionnaire Morgan & Jinks (1999). Questionnaires content & construction validity confirmed. Through Cronbach Alpha coefficient, reliability coefficients were obtained equal to 0.83 for Meta cognitive skills, 0.79 for educational problem solving and 0.80 for academic self-efficacy.Data analyses done in two level descriptive & inferential statistics through Spss & Amos softwares. Finding showed mean of Meta cognitive skills and academic self-efficacy were upper than average (3) but in educational problem solving only rational & emotional components were were upper than average. Also there are positive & significant relation between Meta cognitive skills with problem solving and positive & no significant relation between self-efficacy and problem solving.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید رحیمی |
عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان

لیلا شجاعی زاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه کاشان


نشانی اینترنتی http://journal.sanjesh.org/article_30946_efb14a752a7d8a589c187975b428a6a2.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-586753.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات