این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۵۵-۶۱

عنوان فارسی بررسی میزان رضایت دانشجویان از عملکرد واحدهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هر سازمان ارائه دهنده کالا و خدمات موظف است بطور دائم نظر مشتریان را به عنوان بازخورد داشته باشد تا کاستی ها مشخص و برنامه ها بر پایه آن، مسیر رشد و بهینه شدن را طی کند. پژوهش حاضر در راستای مشتری گرایی به اجرا در آمده و هدف آن سنجش میزان رضایت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از عملکرد دانشکده ها، مدیریت آموزشی، مدیریت دانشجویی، فرهنگی و اداره مشاوره می باشد. روش کار: در یک مطالعه توصیفی تعداد 705 نفر از دانشجویان مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه بود که به منظور اطمینان از کفایت مفهوم در اندازه گیری از روایی محتوی و با بهره گیری از نظرات برخی ازاساتید و صاحب نظران استفاده شده است. برای تأیید پایایی ابزار اندازه گیری تعداد 10 نفر از آزمودنیها انتخاب وپرسشنامه در میان آنان توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید. بعد از 15 روز از اجرای آزمون اول، آزمون دوم روی همان گروه انجام شد و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS13 ضریب آلفای کرونباخ 86/0 بدست آمد که پایایی ابزار را نشان می دهد. داده های جمع آوری شده در مرحله اول با روشهای آمار توصیفی بررسی و در مرحله بعد برای تعیین تفاوت بین نظر گروهها از آزمونهای T Test مستقل و آنالیز واریانس استفاده شد. یافته ها: هیچکدام از واحدهای دانشگاه نمره بالاتر از متوسط کسب ننمودند و دو واحد آموزش دانشکده ها و مدیریت آموزشی نمره متوسط از رضایت دانشجویان را کسب کردند و میانگین بقیه واحدها پایین تر از حد متوسط استخراج گردید. دانشجویان بومی دانشگاه از دانشکده ها و مدیریت آموزشی رضایت بیشتری داشتند در حالیکه میانگین رضایت دانشجویان غیر بومی از حوزه مدیریت دانشجویی فرهنگی و مرکز مشاوره بیشتر بود.نتیجه گیری: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی از عملکرد واحدها بویژه مدیریت دانشجویی فرهنگی و مشاوره فاقد رضایت نسبی بودند. لذا نیاز است مدیران ارشد در این زمینه اقدامات لازم را برای بهبود کیفیت امور انجام دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایتمندی، مدیریت، واحدهای دانشگاه، رضایت دانشجویان

عنوان انگلیسی Students, Satisfaction with Different Units Functions in Ardabil University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله  Background and objectives: Every organization which is a provider of service or a product is always responsible for seeking clients, comments as feedbacks so to identify the shortcomings and on the basis of their comments, plans can go through the growth and improvement. The present study, from the view of client tendency, is aimed at measuring the rate of Ardabil University of Medical sciences students’ satisfaction with the practices of faculties, educational management, student-cultural management and the counseling unit. Methods: In this descriptive study, 705 students from all faculties were questioned. The main instrument for data collection was a questionnaire in which, in order to assure the adequacy of the concept in, measurement, content validity was used and it was applied according to the comments of some instructors. To confirm the reliability of the questionnaire, 10 subjects were chosen and the questionnaires were distributed and then collected. After 15 days of interval from the first administration, the readministration on the same group was done and the reliability of the test became 0.86 using Alpha cronbach. The data in the first stage were investigated through descriptive statistical methods SPSS 13 and in the next stage in order to determine the difference between group comments, the independent T-Test and ANOVA were used. Results: None of the units of the university got scores above average and the two units of education in the faculties and education management got an average score from student satisfaction and the mean of other units was below average. Native students of the university were more satisfied with the faculties and educational management whereas the mean of nonnative students, satisfaction was higher in student-cultural management and the counseling center. Conclusion: Student dissatisfaction with the func? of student-cultural management and the counseling unit is a shortcoming which requires the people in charge to take necessary measures to improve the quality of affairs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی محمدیان | ali mohammadian


مژگان خانبابازاده | mojgan khanbabazadeh



نشانی اینترنتی http://jarums.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27-258&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات