این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۲۶۱-۲۶۹
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش مهارت های مقابله ای بر وضعیت سلامت روانی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: سلامت روانی پدیده ای است که از دیرباز مورد توجه روانشناسان، پزشکان و عالمان دینی بوده و متاثر از مجموعه ای از عوامل جسمی، اجتماعی و شناختی است. با توجه به موثر بودن آموزش مهارت های مقابله ای در افزایش سلامت روانی، مطالعه حاضر با هدف دستیابی بر تأثیر آموزش مهارت های مقابله ای در تأمین سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام پذیرفت.روش کار: روش مطالعه با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مطالعه روش تحقیق آزمایشی بوده است. جامعه آماری مطالعه را کلیه دانشجویان دختر و پسری تشکیل می دادند (112=N) که در نیم سال دوم سال تحصیلی 85-1384 در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به تحصیل بودند و در پرسشنامه GHQ-28 (که چهار زیر مقیاس اضطراب، افسردگی، علایم جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی را می سنجد) نمره 23 یا بالاتر از آن گرفتند. در مرحله بعدی نمونه مورد نیاز یعنی 80 نفر دانشجوی دختر و پسر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (40 نفر) و کنترل (40 نفر) تقسیم شدند. سپس به مدت 4 هفته بر روی گروه آزمایش، مهارت های مقابله ای آموزش داده شد (هر هفته دو جلسه در مجموع 8 جلسه) و گروه کنترل در این مدت در معرض هیچ متغیری قرار نگرفت. در پایان داده های بدست آمده از 62 نفر (18 نفر افت آزمودنی) با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که که آموزش مهارت های مقابله ای در کاهش علایم اختلال روانی بویژه جسمانی سازی علایم و اضطراب دانشجویان مشکوک به اختلال روانی مؤثر است (0/001>P). اما تاثیر آموزش مهارت های مقابله ای در کاهش میزان افسردگی و اختلال در عملکرد اجتماعی دانشجویان معنی دار نبود.نتیجه گیری: آموزش مهارت های مقابله ای روش مناسبی برای کاهش علایم اختلالات روانی در بین دانشجویان مشکوک به اختلال روانی است. بنابراین پیشنهاد می شود به منظور پیشگیری و کاهش علایم اختلالات روانی، مهارت های مقابله ای به دانشجویان آموزش داده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارت های مقابله ای، سلامت روانی، دانشجو
عنوان انگلیسی
The Effect of Teaching Coping Skills in Students' Mental Health
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: Mental Health is a phenomenon which has been considered by psychologists, medical doctors and religious scholars and it is a combination of physical, social and cognitive factors. Due to the effectiveness of teaching coping skills in increasing mental health, this study was done to achieve the effect of teaching coping skills in providing mental health in students of Ardabil University of Medical Sciences. Methods: Due to the nature and aims of the study, the study method was experimental research method. The samples of the present study comprised all male and female students (n=112) at Ardabil University of medical Sciences in 2006-2007 and gained 23 or more in GHQ-28 questionnaire (which evaluates four subscales of anxiety, depression, physical symptoms, and disorder of social functioning). At the next stage the samples (i.e. 80 female and male students) were selected randomly and divided in to two groups. Then, coping skills were taught to the experimental group for 4 weeks (two sessions in a week) and no variable was exposed to the control group during this period. At the end, the data from 62 (Dropt=18 case) individuals were analyzed by independent t test. Results: the results showed that teaching coping skills affects on decreasing mental disorders symptoms especially somatization of symptoms and anxiety of students suspected to the mental disorder (R< 0.001). But the teaching coping skills do not affect on decreasing depression and disorder of social functioning of students.Conclusion: This study showed that teaching coping skills is a good method in decreasing mental disorders symptoms among the students suspected to the mental disorder. Therefore it is suggested that in order to prevent and decrease mental disorders symptoms, the coping skills should be taught to students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
coping skills, mental health, and students
نویسندگان مقاله
فریبا صادقی موحد | fariba sadeghi movahed
محمد نریمانی | mohammad narimani
سوران رجبی | sooran rajabi
نشانی اینترنتی
http://jarums.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27-281&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات