این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۸، شماره ویژه نامه سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی، صفحات ۶۰۷-۱۶

عنوان فارسی طراحی درس‌افزار آموزش بهداشت محیط در بحران بر اساس اصول اولیه آموزش مریل و بررسی تاثیر آن در میزان یادگیری و یادداری پرسنل مرکز بهداشت اسلام‌آباد غرب
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف این پژوهش طراحی و تهیه درس‌افزار آموزش بهداشت محیط در بحران بر اساس اصول اولیه آموزش مریل و تأثیر آن بر میزان یاد‌گیری و یاد‌داری پرسنل مرکز بهداشت اسلام­آباد غرب می‌باشد.  روش­کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پرسنل خانه‌های بهداشت شهرستان اسلام‌آباد غرب در سال 1395 به تعداد 81 نفر بوده است. 70 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد 35 نفره قرار گرفتند. ابزار پژوهش درس‌افزار و آزمون‌های یادگیری و یادداری محقق ساخته می‌باشد. پایایی آزمون‌ها با استفاده از ﺁﻟﻔﺎی ﮐﺭﻭﻧﺑﺎﺥ به ترتیب 83/0 و 81/0 و برای درس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزار با روش باز‌آزمایی 85/0 محاسبه شد. طرح پژوهش شامل پیش‌آزمون-پس‌آزمون یادگیری و آزمون یادداری برای گروه آزمون و شاهد بود. در تحلیل داده­ها از تحلیل کواریانس و نرم­افزار SPSS استفاده شد. یافته­ها: میزان یاد‌گیری و یاد‌داری حقایق، مفاهیم، روش‌کار و اصول در گروه آزمون نسبت به شاهد تفاوت معنا‌دار دارد (05/0>P). نتیجه­گیری: بنا بر نتایج درس‌افزار طراحی شده بر اساس اصول اولیه آموزش مریل با محتوای  بهداشت محیط در بحران، بر میزان یاد‌گیری و یاد‌داری پرسنل بهداشتی تأثیر مثبت دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اصول آموزش مریل، بهداشت محیط، درس‌افزار، یاد‌داری، یادگیری،

عنوان انگلیسی The effects of courseware designed based on Merrill's first principles of instruction on learning and retention regarding environmental health issues in crisis among personnel in Islamabad Gharb Health Center
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This paper aims at designing the courseware of health education in crisis based on Merrill's principles of instruction and the impact on learning and retention of personnel working in health care center in Islamabad Gharb. Materials and Methods: The present study was carried out among 81 personnel working in health centers in Islamabad Gharb in 2016. 70 subjects were randomly divided in two 35-subject groups of experimental and control. The research tool was a courseware and researcher-made learning and retention tests. The reliabilities of tests by Cronbach alpha are 0.83 and 0.81, respectively. It was measured as 0.85 for the courseware by re-test method. This study contains pre-test and post-test of learning and retention test the subjects in experimental and control group. Covariance analysis and SPSS software were used to analyze data. Results:Learning and retention of facts, concepts, procedures, and principles in the experimental group were significantly different from those ones in the control group (P< 0.05). Conclusion: According to the research findings, the courseware designed based on Merrill's first principles of instruction regarding environmental health issues in crisis has positive effects on learning and retention of the health care personnel.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی مرادی | Ali Moradi
Department of educational technology, Islamic Azad University, Kermanshah branch, Kermanshah, Iran
گروه تکنولوژی آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

فرامرز ملکیان | Faramarz Malekian
Department of education, Islamic Azad University, Kermanshah branch, Kermanshah, Iran
گروه علوم تربیتی، واحدکرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه، ایران


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_10266.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات