این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۱۵-۱۲۱
عنوان فارسی
مطالعه تطبیقی گنجینه واژگان، ادراک، حافظه و میزان یادآوری در کودکان مبتلا به اسکیزوفرنی، آسیب مغزی و اختلال سلوک
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: فرآیندهای شناختی مانند توجه، تفکر، حافظه و یادآوری نقش مؤثری برای مواجهه با مشکلات روزمره در زندگی کودک دارد. اختلالات روانشناختی از جمله مسایلی است که این فرآیندها را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد. مطالعات نشان داده است که بیماری اسکیزوفرنی فرآیندهای شناختی کودکان را بیشتر دچار آسیب میسازد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه گنجینه واژگان، حافظه، ادراک و یادآوری در کودکان مبتلا به اسکیزوفرنی، آسیب مغزی و اختلال سلوک میباشد. روش کار: این پژوهش از نوع علی مقایسهای است. نمونه آماری پژوهش شامل 80 نفر از کودکان 8 تا 13 ساله مبتلا به اسکیزوفرنی، آسیب مغزی و اختلال سلوک و کودکان غیر بیمار بود که از میان کودکان بیمار سرپایی و بستری در بخش های روانپزشکی و مغز و اعصاب در مرکز آموزشی و درمانی امام حسین(ع) تهران در سال 1383 انتخاب شدند (از هر گروه 20 نفر). در این مطالعه آزمون هوش تجدیدنظر شده وکسلر برای کودکان (مقیاسهای گنجینه واژگان، حافظه و ادراک) و آزمون یادآوری داستان ببکاک استفاده شد. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس یک متغیری نشان داد که بین چهار گروه در زمینه ادراک، گنجینه واژگان، حافظه و میزان یادآوری تفاوت آماری معنی دار وجود دارد (01/0 < p ). آزمون پیگیری LSD ( Least Significant Difference ) نیز نشان داد که ادراک، گنجینه واژگان، حافظه و میزان یادآوری کودکان اسکیزوفرنی نسبت به کودکان اختلال سلوک و آسیب مغزی مختل تر است، همچنین ادراک، گنجینه واژگان و حافظه کودکان اختلال سلوک نسبت به کودکان آسیب مغزی اختلال بیشتری دارد، اما میزان یادآوری کودکان آسیب مغزی در مقایسه با کودکان اختلال سلوک بیشتر دچار آسیب بود(01/0 p< ). نتیجهگیری: نتایج حاکی از این است که ادراک، گنجینه واژگان، حافظه و یادآوری کودکان مبتلا به اسکیزوفرنی در مقایسه با اختلال سلوک و آسیب مغزی بیشتر مختل میشود. شناسایی نابهنجاری های شناختی به منظور تشخیص صحیحتر و انتخاب راهبردهای درمانی و ترمیمی مؤثر برای آسیبهای مذکور از کاربردها و پیشنهادات عملی مطالعه حاضر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اسکیزوفرنی، آسیب مغزی، اختلال سلوک حافظه
عنوان انگلیسی
Lexical Knowledge, Comprehension, Memory and Recall in Children with Schizophrenia, Conduct Disorder and Brain Damage
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: The cognitive processes such as attention, thinking, memory and recall have effective role on the child’s confrontation with daily life problems. The psychological disorders are among those impairments which may severely affect these processes. Researches have shown that schizophrenia can impair children’s cognitive processes to a great extent. The aim of this research was to compare the comprehension, lexical Knowledge, memory and recall in children with schizophrenia, conduct disorder and brain damage. Methods: The sample of this causal-comparative research consisted of 80 children (8-13 years old) suffering from schizophrenia, brain damage and conduct disorder as well as a group of healthy ones who were selected from among in and out-patients referring to psychology and neurology wards of Emam Hossein health care center in 2004 (20 subjects in each group). The instruments employed in this research were WISC-R (comprehension, vocabulary, digit span) and Recall Test of Babcoch. Results: The one way analysis of variance showed significant differences between the children with schizophrenia, conduct disorder, brain damage and non-patient in comprehension, lexical knowledge, memory and recall (p< 0.01). The LSD test showed that comperhension, lexical knowledge, memory and recall in children with schizophrenia were more impaired compared to children with conduct disorder and brain damage. Moreover, comprehension, lexical knowledge and memory in children with conduct disorder were more severely impaired than children with brain damage. However, the recall was better in children with conduct disorder than those with brain damage (p< 0.01). Conclusion: The results showed that schizophrenic children have comprehension, lexical knowledge, memory and recall more impaired than those suffering from conduct disorder and brain damage. The timely recognition of the cognitive abnormalities seems necessary to have a better diagnosis and choose effective treatment and remedial strategies to cope with them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس ابوالقاسمی | abbas abolghasemi
آذر کیامرثی | azar kiamarsi
نشانی اینترنتی
http://jarums.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27-403&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات