این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۳۱-۳۶
عنوان فارسی
وضعیت سلامت روانی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ۱۳۸۳
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: با توجه به اینکه دانشجویان گروه های مختلف علوم پزشکی در آینده عهده دار مدیریت سلامت جامعه خواهند بود، شناخت مسایلی که می توانند سلامت روانی دانشجویان را به مخاطره بیندازند امر بدیهی و در عین حال ضروری به نظر می رسد، بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شده است. روش کار: مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است. 426 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در بهار 1383 به روش نمونه گیری غیر تصادفی و از نوع در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه حاوی مشخصات فردی و نیز آزمون سلامت روان 28 سوالی GHQ ( General Health Questionnaire ) توسط آنها تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای استفاده شد. یافته ها: نتایج این بررسی نشان داد که به ترتیب اولویت ترس از سخن گفتن در جمع با 2/31%، اشکال در تمرکز حواس 2/24% و فقدان اعتماد به نفس با 1/18% از عوامل اشتغال فکری دانشجویان است، همچنین بر اساس نقطه برش 23، 1/28% دانشجویان مشکوک به اختلال روانی بودند. در مطالعه حاضر از نظر اختلالات روانی بین دانشجویان دختر و پسر رابطه آماری معنی دار مشاهده نشد ولی بین وضعیت روانی با مشکل اقتصادی، محل سکونت و علاقمندی به رشته تحصیلی ارتباط آماری معنی دار به دست آمد (05/0 p< ). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، انجام ارزیابی های روان شناختی دانشجویان و ارایه خدمات مشاوره در زمینه های مختلف در جهت ارتقای سطح سلامت روانی دانشجویان توصیه می گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت روانی، دانشجویان علوم پزشکی، سلامت جامعه
عنوان انگلیسی
Mental Health Status of the Students in Ardabil University of Medical Sciences, 2004
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: Since the students majoring in different fields of medicine are going to play key roles regarding community health in the future, it seems necessary to characterize problems threat e ning their mental health. This study was performed in order to evaluate students’ mental health status in Ardabil university of medical sciences. Methods: In this descriptive and analytical study, 426 students, selected nonradomly were requested to fill out General Health Questionnaire (GHQ) with 28 questions as well as personal information questionnaire. The data were analyzed using descriptive statistics and Chi-squre. Results: The findings indicated that fear to speak among peers (31.2%), lack of concentration (24.2%) and losing self-confidence (18.1%) were obsessing the students. According to cut point 23, 28.1% of students were assumed to have mental disorder. There was no significant difference between male and female students in terms of mental disorders but there was a meaningful relationship between their status and their economic problems, living place as well as their interest in their course (p< 0.05). Conclusion: This study suggests further psychological evaluation and adequate counseling service to promote students’ mental health.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بهروز دادخواه | behrooz dadkhah
محمدعلی محمدی | mohammad mohammadi
ناصر مظفری | naser mozaffari
نشانی اینترنتی
http://jarums.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27-437&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات