این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۶۷-۷۲
عنوان فارسی
نقش وسایل ارتباط جمعی در آگاهی و نگرش دانش آموزان در مورد بیماری ایدز
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: سندرم نقص ایمنی اکتسابی وارد دهه سوم ظهور خود شده و به یک بیماری پاندمیک و تهدید کننده تمام جمعیت دنیا مبدل گردیده است، به طوری که در سال 2005 این بیماری 1/3 میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است. اپیدمیولوژی ایدز به دلیل عدم امکان درمان بیماران مبتلا و فقدان واکسن موثر، مشابه بیماری های غیر واگیر و رفتاری است. از آنجا که رفتار بهداشتی نتیجه نگرش درست وآگاهی عمیق است، بنابراین مطالعه مقدماتی بر روی دانش آموزان مقطع دبیرستان اردبیل برای بررسی منابع مورد استفاده آنان در کسب اطلاعات لازم از بیماری ایدز و بررسی آگاهی و نگرش نسبت به این بیماری انجام گرفت. روش کار: این مطالعه توصیفی - مقطعی در800 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان شهرستان اردبیل در سال 1381 انجام شد. انتخاب نمونه ها تصادفی و به صورت خوشه ای در سطح دبیرستان های شهر اردبیل صورت گرفت. پرسشنامه ای حاوی چهار گروه سوال شامل اطلاعات دموگرافیک، منابع مورد استفاده در زمینه ایدز و میزان استفاده از هر یک از منابع، آگاهی و نگرش شرکت کنندگان در مورد بیماری ایدز تنظیم و پس از ارزشیابی اعتبار، توسط پرسشگران در مدرسه توزیع شد. در نهایت اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: از 800 دانش آموز 378 نفر (2/47%) دختر و بقیه پسر بودند. از نظر منابع آموزشی دانش آموزان در مورد ایدز ذکر کردند که در 5/84% از تلویزیون، 4/51% از روزنامه و مجلات، 6/49% از جزوه و کتاب و 6/30% از رادیو استفاده کردهاند. 89% دختران در مقایسه با 67% پسران از تلویزیون استفاده می کردند که این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (001/0 p< ). کارکنان بهداشتی با 7/17%، معلمین با 2/10%، دوستان با 5/9%، روحانیون با 6/8%، اعضای خانواده با 8 %، بستگان 6/5% و مجموعه ای از روش های فوق توام با سایر منابع 3/41% منابع اطلاعاتی دانش آموزان در مورد ایدز را به خود اختصاص می دادند. تنها 3/46% دانش آموزان نگرش درستی در برخورد با بیماران فرضی داشتند. 352 نفر (44%) شرکتکنندگان آگاهی ضعیف و 448 نفر (56%) آگاهی متوسطی از راه های انتقال ویروس داشتند و موردی از آگاهی در سطح خوب وجود نداشت. بین جنس، سن و میزان آگاهی ارتباط آماری معنی داری دیده نشد. بیشترین میزان آگاهی متوسط در دانش آموزان رشته علوم تجربی بود . در بررسی ارتباط بین میزان آگاهی با منابع مورد استفاده، تنها تلویزیون ارتباط معنی داری با آگاهی نشان داد (001/0= p ). نتیجه گیری: مطالعه حاضر بر ضرورت توجه متولیان سلامت به امر آموزش با استفاده بهینه از تلویزیون تاکید دارد. فیلم و عکس، معلمان و روحانیون، رادیو، کتاب و جزوه جایگاه موثری در ایفای نقش معرف در مورد ایدز نداشتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایدز، آگاهی و نگرش، رسانه ها، دانش آموزان
عنوان انگلیسی
The Role of Media in Knowledge and Attitude of Students about AIDS
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: Acquired immunodeficiency syndrome (AIDS) with a history of only three decades, has turned into a threatening pandemic disease world wide giving rise to 3.1 million deaths in 2005. Since there is no distinctive treatment or effective vaccine for AIDS, its epidemiology is similar to non-communicable and behavioral diseases. Since accurate knowledge and attitude is necessary for a healthy behavior, we conducted this study on high school students of Ardabil to determine their sources of acquiring information on AIDS as well as to find out their attitude and knowledge about this disease. Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted on 800 students in Ardabil high schools during the year 2002 using cluster random sampling method. A questionnaire with 4 groups of questions including demographic information, source of information used for AIDS and the amount each source is used as well as attitude and knowledge of the participants regarding AIDS was distributed in the school. The collected data were analyzed using SPSS. Results : 378 (47.2%) out of 800 students were girls and the rest of them were boys. The media used for getting informed about AIDS was determined to be: 84.5% TV, 51.4% newspapers and magazines, 49.6% papers and books and 30.6% radio. 89% of the girls and 67% of the boys used TV. The difference was statistically significant(p< 0.001). Sources of information in interview form were found to be health care workers with 17.7%, teachers with 10.2%, friends with 9.5%, religious authorities with 8.6%, family members with 8% and other relatives with 5.6%. A combition of the above-mentioned methods plus other souces formed 41.3% of the information source of the students about AIDS. Only 46.3% of the students had a proper insight in their interaction with role-playing patients of AIDS. 44% of the participants had weak and 56% had moderate knowledge about transmission ways of HIV and no one had good knowledge in this regard. There was no significant difference between age, sex and knowledge. The highest percentage of moderate knowledge score was seen in student studying experimental sciences. Only TV had a significant correlation with knowledge (p=0.001). Conclusion: This study entails that more attention must be paid to education through effective use of TV broadcasting. Films, pictures, teachers, clergymen, radio, books and papers had not an effective educational role among high school students regarding AIDS.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
AIDS, Knowledge, Media, Students
نویسندگان مقاله
علی مجید پور | ali majidpour
شهرام حبیب زاده | shahram habibzadeh
فیروز امانی | firooz amani
فاطمه همتی | fateme hemmati
نشانی اینترنتی
http://jarums.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27-446&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات