این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۰۹-۲۱۲

عنوان فارسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی بیماران دیابتی در مورد شیوه‌های مراقبت از پا، ۱۳۸۱
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف : تخمین زده می شود 10-4 درصد مبتلایان به دیابت دچار زخم پا شوند و از هر پنج نفر بیمار دیابتی مراجعه کننده به بیمارستان، یک نفر دچار مشکل زخم پا است. با توجه به اهمیت آموزش در مراقبت بیماران دیابتی این مطالعه به منظور ارزیابی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی بیماران دیابتی در مورد اصول مراقبت از پا انجام گرفت. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی است. کل بیماران دیابتی مراجعه کننده به درمانگاه دیابت بیمارستان بوعلی اردبیل 120 بیمار که برای اولین بار به این مرکز مراجعه و هیچ آموزشی درباره بیماری دیابت ندیده بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش اجرای پژوهش به این صورت بود که همزمان با تشکیل پرونده در این مرکز پرسش نامه ای با 38 سوال ( هشت سوال اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک و بیماری و 30 سوال بعدی در مورد اصول مراقبت از پا ) به هر بیمار داده شد. بعد از تکمیل کردن پرسش نامه ، بیمار در کلاس های دسته جمعی آموزشی معمول همان مرکز شرکت کرده و یک ماه بعد پرسش نامه مجدداً توسط بیمار تکمیل شد . در نهایت آگاهی قبل و بعد از آموزش با استفاده از آزمون های آماری مقایسه شد. یافته ها : نتایج نشان داد که میزان آگاهی 33/73% از افراد مورد مطالعه قبل از آموزش در حد متوسط بود، د ر حالی که بعد از آموزش 67/86% بیماران از آگاهی زیاد برخوردار بودند. مقایسه میزان آگاهی بیماران قبل وبعد از آموزش با استفاده از آزمون تی بیانگر تفاوت آماری معنی دار بین میزان آگاهی قبل و بعد از آموزش بود (001/0 (p< . نتیجه گیری : باتوجه به تفاوت معنی داری که بین میزان آگاهی قبل و بعد از آموزش بیماران دیابتی دیده شد، چنین استنباط می شود که کلاس های آموزشی تشکیل شده در مرکز دیابت توانسته است تا حدود زیادی باعث ارتقای میزان آگاهی بیماران دیابتی در امر مراقبت از پاهایشان شود و توصیه می شودکلاس های آموزشی برای تمامی مراجعه کنندگان برگزار گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، دیابت، آموزش، مراقبت از پا

عنوان انگلیسی The Effect of Education on Foot Care in Diabetic Patients
چکیده انگلیسی مقاله  Background & Objectives: It is estimated that 4-10% of diabetic patients suffer from foot ulcer. About one in five people with diabetes enters hospital for foot problems. Regarding the importance of education for these patients, the present research was conducted to evaluate the effect of education on foot care among diabetic patients referring to Ardabil Buali hospital. Methods: From the diabetic patients referring to Buali hospital (diabetes center) 120 patients admitted for the first time, who had had no past training about diabetes, were selected. Each patient was asked to fill out a questionnaire on his reference to the hospital. The questionnaire had 38 questions, the first 8 of which were about the demographic status and the illness itself and the rest of them concerned priniciples of foot care. Following this, these diabetic patients participated in public classes in the center, and a month later they filled the questionnaire again. Finally their knowledge before and ofter the education period was compared using statistical analyses. Results: The level of knowledge of 73.33% of the subjects before education was medium whereas following the education this rose to 86.67%. Comparing the level of knowledge of patients before and after education using t-test indicated that the level of knowledge after education is significantly higher than before (p< 0.001). Conclusion: with regard to the significant difference in knowledge of diabetic patients before and after education, it can be concluded that educational classes of diabetic center can improve the knowledge of patients about foot care. So they are strongly recommended to be held for all these patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Diabetes, Education, Foot Care

نویسندگان مقاله معصومه آقامحمدی | masuome aghamohammadi



نشانی اینترنتی http://jarums.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27-540&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات