این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۲۵-۲۲۸

عنوان فارسی ارتباط کاهش شنوایی با افت تحصیلی در دانش آموزان پنجم ابتدایی شهر اردبیل
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: عضو شنوایی نقش ویژه ای در برقراری ارتباط میان انسان ها و آموزش آنها بر عهده دارد. افت شنوایی موجب اختلال در ارتباط انسان با محیط شده، بنابراین شخص نمی تواند به درستی ارتباط برقرار کند. در سنین رشد کاهش شنوایی ممکن است باعث افت تحصیلی فراگیر شود بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط کاهش شنوایی با افت تحصیلی انجام شد. روش کار: این مطالعه مورد- شاهدی در 110 نفر از مردودین مقطع پنجم ابتدایی شهر اردبیل به عنوان گروه مورد و 110 نفر از همکلاسی های آنها به عنوان گروه شاهد به صورت تصادفی سیستماتیک انجام شد. دو گروه تحت آزمون های شنوایی سنجی قرار گرفتند و سپس اطلاعات حاصله از طریق برنامه آماری EPI مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد در گروه مردودین در گوش چپ 1/9% و در گوش شاهد 9/0% به انرژی صوتی بیشتر از 30 دسی بل برای شنیدن نیاز داشتند و این تفاوت از نظر آماری نیز معنی دار بود ( 05 /0 p < ). در حالی که بین کاهش شنوایی بالای 20 دسی بل در گوش راست و چپ هر دو گروه با افت تحصیلی رابطه ای وجود نداشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله پیشنهاد می شود دانش آموزان مردودی سالانه برای معاینه و ارزیابی شنوایی به متخصصین ارجاع تا در صورت لزوم تحت درمان قرار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کاهش شنوایی، افت تحصیلی، دانش آموز

عنوان انگلیسی The Relationship between Hearing Loss and Eductional Failure in 5th Grade Students of Elementary Schools in Ardabil
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: The hearing organ has a special role in establishing communication among people and their education. Hearing loss causes disorders in communication between human and environment. In growing ages, hearing loss may lead to general educational failure . T his study was conducted in order to determine the relationship between hearing loss and educational failurs. Methods: In this case control study 110 failed students in 5th grade elementary school (case) and 110 other ones (control) were selected by systematic random sampling. Both groups underwent the audiometric tests. The Data were analyzed by EPI 2000 software. Results: The results of this study showed that 9.1% of cases and 0.9% of controls needed sonic energy more than 30db in left ear to hear. The difference was significant (P< 0.05) whereas there was no significant relationship between hearing loss and educational failure in rigth and left ear in both groups when the sonic energy used is more than 20db. Conclusion: The failed students are strongly recommended to be annually examined and evaluted by a specialist and if necessary be treated.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hearing Loss, Educational Failure, Pupils

نویسندگان مقاله اکبر پیرزاده | akbar pirzadeh


عبدا مهدوی | abdollah mahdavi


محمد علی محمدی | mohammad ali mohammadi



نشانی اینترنتی http://jarums.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27-543&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات