این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۶۰-۱۶۶
عنوان فارسی
تعیین ارتباط سطوح مختلف نیازهای مازلو و رضایت مندی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ۱۳۸۱
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: عدم رفع نیازهای مختلف کارکنان در سازمان به شکل های گوناگون از جمله پایین بودن بازده کاری، کاهش کارایی، پایین بودن میزان اثر بخشی، عدم تحقق برخی از اهداف سازمانی و . . . خود را نشان می دهد. ارزیابی و سنجش نیازهای کارکنان در مقاطع زمانی خاص نه تنها منجر به ارتقای سطح رضایت مندی خواهد شد بلکه می تواند در انگیزش کارمندان نیز سهم بسزایی داشته باشد. روش کار : این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی است. روش نمونه گیری به صورت سیستماتیک بوده که در دو طبقه از کارکنان دارای تحصیلات دانشگاهی و کارکنان بدون تحصیلات دانشگاهی در نظر گرفته شده است. بر همین اساس حجم اولیه نمونه شامل 615 نفر محاسبه شد. با استفاده از پرسش نامه دو قسمتی، داده ها جمع آوری و به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 11 و EPI INFO 2000 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها : در ارزیابی رضایت شغلی، 2/23% از پرسنل از شغل خویش ناراضی بودند. 9/26% از پرسنل دارای مدرک دانشگاهی از رشته تحصیلی خویش ناراضی بودند . 63% از پرسنل از دیدگاه های مسئولین حوزه بهداشت و درمان در خصوص رفاه کارکنان ناراضی بودند . میزان نارضایتی از عملکرد هیات رئیسه دانشگاه در خصوص توجه به مسایل کارکنان 51% بود. میزان رضایت کارکنان از عملکرد معاونت دانشگاهی حوزه مرتبط در خصوص مسایل کارکنان نشان دهنده وجود 2/44% نارضایتی بود. 9/35% از پرسنل از رییس حوزه مدیریتی مربوط در خصوص مسایل کارکنان ناراضی بودند. اولویت نیازهای کارکنان به ترتیب شامل نیاز به خودیابی، نیاز به احترام، نیاز به تعلق اجتماعی و محبت، نیاز به امنیت و نیاز های فیزیولوژیک بود. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین رضایت مندی کارکنان و سطوح مختلف مدیریت رابطه معکوس وجود دارد، همچنین یافته های حاصل از این پژوهش نشانگر آن بود که میزان رضایت مندی کارکنان از مدیر مستقیم خود (64%) در مقایسه با هیات رئیسه دانشگاه بیشتر است (49%). بین رضایت مندی کارکنان با سطح تحصیلات ارتباط معنی داری وجود داشت (05/0 p< ) . بین رضایت مندی از عملکرد دانشگاه و جنس ارتباط معنی داری وجود نداشت. نتایج این پژوهش نشان داد که ارتباط بین نوع تحصیلات با سطوح نیازهای مختلف کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل معنی دار است (05/0 p< ) . ارتباط بین رضایت مندی و سطوح مختلف مازلو با استفاده از آزمون مجذور کای بررسی شد که تنها در مورد نیازهای گروه « د » با رضایت مندی از شغل ارتباط معنی دار آماری وجود داشت (05/0 p< ). نتیجه گیری : میزان رضایتمندی کارکنان از هیئت مدیره سطوح بالای سازمانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در سطح پایین است. نیازهای خودشکوفایی و احترام به خویش نسبت به سایر نیازها از اولویت بالایی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلسله مراتب نیازهای مازلو، رضایتمندی از شغل، کارکنان
عنوان انگلیسی
A Study of Maslow Hierarchical Needs among Staff of Ardabil University of Medical Sciences and Their Satisfaction, 2002
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: The unsatisfied demands of employees can present itself in different forms such as lower output, efficacy, effectiveness and aborted objectives of the organization. Periodic evaluation and investigation of the demands of staff can increase satisfaction and motivation among them. Methods: In this descriptive-analytical study stratified systematic sampling was used for selecting the employees both with and without academic education. The total sample size was 615. The data were collected by means of a two-section questionnaire and analyzed by EPI Info 2002 and SPSS (ver.11) statistical packages. Results: 23.2% the staff members were not satisfied with their job. 26.9% of those bearing an academic cerrtificate were not happy with their field of study. 63% of the personnel were not satisfied with the health authorities’ attitude towards their welfare state. There was a 51% dissatisfaction regarding the concern about the issues related to the staff. There was also a 44.2% of dissatisfaction among the staff members about the performance of the related deputies. 35.9% of the personnel were not satisfied with their manager about paying attention to their problems. The staff requirements were graded as follows: self-actualization, respectability, social belonging, security and physiologic needs. There was a reverse relation between the personnel satisfaction and level of management. The findings indicated that the staff were more satisfied with their direct manager (64%) compared with university administrations (49%). There was a significant relation between the personnel satisfaction and their level of education (p< 0.05). The relation between satisfaction with organization performance and sex was not statistically significant. The findings indicated a significant relation between type of education and different levels of personnel’s needs. The relationship between satisfaction and Maslow’s hierarchy of needs was investigated using Chi-square test, which indicated a statistically significant relationship only between group D needs and job satisfaction (p< 0.05). Conclusion: Staff satisfaction with university administrations of Ardabil university of medical sciences and health services was low. Moreover, the self-actualization and self-esteem needs were of high priority among the employees.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Maslow&apos,s Hierarchy of Needs, Job Satisfaction, Staff
نویسندگان مقاله
شهنام عرشی | shahnam arshi
همایون صادقی | homayoun sadeghi
شهرام سیف نژاد | shahram seifnejad
پرویز سالم صافی | parviz salemsafi
مهرداد بی ریا | mehrdad biria
نشانی اینترنتی
http://jarums.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27-563&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات