این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۲۰-۲۷
عنوان فارسی
میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان به بخش فوریت های پزشکی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ۱۳۷۹
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: کیفیت خدمات ارایه شده به بیماران اورژانس در یک بیمارستان و نیز میزان رضایت این بیماران از خدمات ارایه شده نمادی از وضعیت کلی ارایه خدمات در آن بیمارستان به شمار می آید. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی میزان رضایتمندی مراجعهکنندگان به بخشهای مختلف فوریتهای پزشکی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل طی پاییز و زمستان سال 1379 بوده است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بود . 600 نفر از افرادی که به علل مختلف نیاز به خدمات درمانی فوری داشته و به بخش فوریتهای پزشکی بیمارستانهای علوی، فاطمی، بوعلی و علی اصغر مراجعه کرده بودند، به وسیله تکمیل پرسشنامه در مورد نحوه ارایه خدمات مورد پرسش قرار گرفتند. اطلاعات پرسشنامههای بیماران پس از کدگذاری وارد رایانه شده و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافته ها نشان داد که 1/78% از مراجعه کنندگان در مجموع از نحوه ارایهخدمات در این مراکز رضایـت داشتند. بیشترین میزان رضایت مندی از نحوه ارایه خدمات پزشکی و تخصصی (8/93%) و ط ـ رز برخورد پزشک (3/92%) و پرستار (8/91%) و کمترین میزان رضایتاز گران بودن هزینه دریافت شده (2/40%) و عدم دسترسی به داروهای غیر اورژانسی در داروخانه بیمارستان (9/42%) بوده است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای حاصل از مطالعه حاضر لزوم توجه بیشتر به پوشش صحیح و فراگیربیمههای درمانی و تجهیز مراکز فوریتهای پزشکی بیمارستانها به داروخانه شبانه روزی بیش از پیش آشکار میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فوریتهای پزشکی، بیمارستان، رضایتمندی، خدمات پزشکی
عنوان انگلیسی
Degree of Satisfaction among Patients referring to the Emergency Rooms of Hospital of Ardabil University of Medical Sciences, 2000
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objective: The quality of services given to emergency patients at a hospital as well as these patients ’ satisfaction of the services is an index of overall services in that hospital. This study is an attempt to evaluate the degree of satisfaction among the patients referring to the emergency rooms of the hospital of Ardabil University of Medical Sciences during fall and winter 2000. Methods: In this cross-sectional prospective study, 600 emergency patients referring to emergency rooms of Alavi, Fatemi, Buali and Aliasghar hospitals were selected. They filled a questionnaire. The data were analyzed by SPSS software. Results: The findings indicated that 78.1% of the whole subjects were generally satisfied with the services. The greatest degree of satisfaction belonged to specialty services (93.8%) and the physicians ’ and nurses ’ contact (92.3% and 91.8% respectively). The least degree of satisfaction belonged to hospital charges (40.2%), and unavailability of non-emergency drugs in hospital pharmacy (42.9%). Conclusions: According to the results of this study the medical centers need to offer more coverage of national health insurance services. Furthermore it seems necessary to equip these emergency rooms with round the clock pharmacies and provide the required drugs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Medical Emergency, Hospital, Satisfaction, Medical Services
نویسندگان مقاله
مسعود انتظاری اصل | masoud entezari asl
فریبا معتمدی | fariba motamedi
نشانی اینترنتی
http://jarums.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27-488&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات