این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱۸-۲۳

عنوان فارسی تاثیر محل نصب پوستر بهداشتی برآگاهی مراجعین به مرکز بهداشتی درمانی شهید قنادی امامی اردبیل، ۱۳۸۱
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پوستر یک رسانه غیر پروژکتوری، دیداری، چاپی و ترسیمی است که در زمینه های مختلف بخصـوص آموزش بهداشـت بکار می رود. از طرفی، یکی از وظایف کارشناسان آموزش بهداشت، ارزیابی روش ها و رسانه های آموزشی می باشد. در زمینه تاثیر پوسترهای نصب شده بر سطح آگاهی مراجعین به مراکز بهداشتی- درمانی، پژوهشهای کمی انجام گرفته، این مطالعه با هدف تعیین درصـد کسانیکـه به پوستر نصب شده در مراکز بهداشتـی- درمانی نـگاه می کنند و نیز تعیین سطح آگاهی دریافت شده مراجعین از پوستر نصب شده در مکان های مختلف مراکز بهداشتی- درمانی انجام گرفت.روش کار: این مطالعه یک مطالعه نیمه تجربی بود. جمعیت مورد مطالعه را مراجعین به مرکز بهداشتی- درمانی شهید قنادی امامی شهر اردبیل تشکیل می دادند. افراد مورد مطالعه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها بوسیله پرسشنامه جمع آوری گردید. طبق برنامه قبلی، پوستر در سه مرحله و سه محل مختلف مرکز مذکور نصب و نتایج آن مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: نتایج بدسـت آمـده از مطالعـه نشـان داد که در مرحلـه اول 18/8%، در مرحلـه دوم 20/8% و در مرحله سـوم 61/2% مراجعین پوستر نصب شده را دیدند. احتمال دیده شدن پوستر در جنب درب ورودی نسبت به جنب اتاق معاینه تقریباً برابر بود(OR=0.9). احتمال دیده شدن پوستر نصب شده در وسط سالن انتظار نسبت به دو محل قبلی 7 برابر بود. بر اساس آزمون آماری ANOVA تفاوت معنی داری بین میانگین سطح آگاهی دریافت شده مراجعین در نواحی سه گانه وجود نداشت. همچنین بین متغیرهـای زمینه ای (سن، جنس، وضع تأهل و ...) و سطح آگاهی دریافت شده اختلاف معنی داری مشاهده نگردید.نتیجه گیری: میزان توجه به پوسترهای نصب شده در مراکز بهداشتی- درمانی خیلی پایین است، با توجه به نقش پوستر در افزایش آگاهی ها بایستی از راهبردهای گوناگون کمک گرفت تا تعداد بیشتری از مراجعین به پوسترهای نصب شده در مراکز بهداشتی- درمانی توجه کنند، بنابراین رعایت استانداردها در تهیه پوسترها و نصب پوسترها روی تابلوهای سه بعدی در مراکز بهداشتی پیشنهاد می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پوستر، رسانه های همگانی، آموزش بهداشت

عنوان انگلیسی The Effect of Health Poster Location on the Knowledge of People Referring to Shahid Ghannadi Imami Health Center in Ardabil, 2002
چکیده انگلیسی مقاله  Background & Objective: Poster is a non-projector, visual, graphic and printed medium that is applied in various cases specially in health education. On the other hand, one of the health education experts task is evaluation of educational methods and media. Since few studies were performed on effectiveness of posters on knowledge of people, this study was designed to determine the percentage of people who looked at the posters in health centers and also to determine the level of knowledge attained from these posters located in different places of health centers. Methods: This was a semi-experimental study. The population was people who referred to Shahid Gannadi health center. Samples were selected by simple random method. The data were collected by a questionnaire. The posters were fixed in three places during three different stages and the collected data were analyzed. Results: The findings showed that from among these subjects, 18.8% in the first stage, 20.8% in the second stage and 61.2% in third stage observed the fixed posters. The probability of the poster to be seen near the doorway and examination room was equal (Odds Ratio=0.9) whereas the probability of the same posters to be seen in waiting hall was 7 times as much as the previously mentioned locations. The ANOVA indicated no significant difference between demographic variables (age, sex, marital status, ets) of study subjects and their knowledge scores. Conclusions: The study showed that People paid very little attention to fixed poster. Therefore, regarding the role of posters in increasing the knowledge level, several strategies should be employed to make people pay more attention to these posters. Following the accepted standards in preparation and fixation of posters and preparation of three dimensional boards for the posters in health care centers are suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Poster, Mass Media, Health Education

نویسندگان مقاله یوسف حمیدزاده اربابی | yousef hamidzadeh arbaby


فیروز امانی | firooz amani


عبداله مهدوی | abdollah mahdavi


محمد حسین دهقان | mohammadhosein dehghan


افروز مردی | afrooz mardi



نشانی اینترنتی http://jarums.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27-496&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات