این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
The Journal of Humanities، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۶۳-۸۲

عنوان فارسی فرش ایرانی: رسانه ارتباطی میان هنرمندان ایران و اروپا با رویکردی نشانه شناختی بر فرشینه‌های ویلیام موریس
چکیده فارسی مقاله قالی‌بافی ایرانی از معروفترین صنایعی است که در طول قرون متمادی توجه جهانیان را به هنرهای ایرانی معطوف ساخته است. آنچه که بیش از هر عاملی قالی ایرانی را به عنوان یک اثر هنری زیبا مطرح می‌سازد، نقوش و چگونگی ترکیب‌بندی آنها در فضای دو بعدی قالی است. تنوع نقش مایه‌ها، کاربرد رنگهای عمیق و زیبا، حسن ترکیب و تناسب الوان، ترکیب‌بندی لطیف و شاعرانه و عدم ایجاد آثار فراوان از برجسته‌ترین ویژگیهای طراحی فرش ایرانی به شمار می‌روند. پیشرفت صنعتی و توسعه حمل و نقل در قرن نوزدهم میلادی باعث شد که کاوشگران غربی با سفر به شرق، با میراث فرهنگی این تمدنها آشنا شوند. ویلیام موریس متفکر اصلی جنبش هنر و پیشه انگلستان و از پیشگامان هنر مدرن در اروپا از اولین هنرمندانی است که به تحقیق در نقوش و طرحهای قالیهای ایرانی پرداخته است. در این مقاله کوشش شده تا در ابتدا با معرفی و مطالعه ویژگیهای فرشهای تأثیرگذار در بحث «فرش ایرانی به مثابه رسانه ارتباطی» جایگاه قالی ایرانی در هنر مغرب زمین تبیین شده، سپس با «رویکردی نشانه شناختی بر آثار ویلیام موریس» نحوه الهام وی از طراحی قالی ایرانی مورد مداقه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Persian Carpet as a Media of Communication between Iranian and European Artists A Semiotic Approach to William Morris’ Tapestries
چکیده انگلیسی مقاله Persian carpet weaving is one of Iran’s most famous industries that has attracted the world’s attention to Persian arts through the centuries. What above all, have given prominence to Persian carpet as a beautiful work of art are the pattern and its composition in a two-dimensional space. The diversity of patterns, use of deep and beautiful colors, good composition, harmony of colors, delicate and poetic composition are among the most outstanding features of Persian carpet. Industrial advancement and development of transportation in the 19th century led the western explorers to travel eastward making them acquainted with the cultural heritage of these civilizations. William Morris, the leading thinker and artist of the British Arts and Crafts Movement is among the first to conduct a research on Persian carpet’s patterns and designs. In this paper, we are proposing a semiotic approach to the transaction between Persian artists who made beautiful and ever-lasting carpet designs and William Morris as a pioneer of Pre-Modern Movements in Europe, who studied and recognized the underlying principles of Persian art (mostly carpet), and applied them in a creative way to his own remarkable hand-made designs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهار موسوی حجازی | Bahar Mousavi Hejazi
Faculty of Arts, Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

مجتبی انصاری | Mojtaba Ansari
Tarbiat Modares University
دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس

حبیب الله آیت‌اللهی | Habibollah Ayatollahi
Shahed University
گروه هنرهای تجسمی، دانشگاه شاهد

محمد رضا پورجعفر | Mohammad Reza Pourjafar
Tarbiat Modares University
دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-27-10213-3&slc_lang=en&sid=27
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/541/article-541-592276.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات