این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ادیان و عرفان، جلد ۴۱، شماره ۱، صفحات ۱۱-۲۸

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای روابط علم و دین در الهیات جدید مسیحی (با تاکید بر آرای مک گراث، باربور و پیترز)
چکیده فارسی مقاله در این مقاله به بررسی روابط متصور یا محقق میان علم و دین از دیدگاه آلیسترمک گراث، باربور و پیترز پرداخته، با برشمردن نقاط اشتراک و افتراق، دیدگاه‌های آنها با یکدیگر مقایسه می‌شود. سپس مدل‌هایی از آرای هر یک از این متفکران درباره روابط محقق میان علم و دین ارائه و نقاط افتراق و اشتراک آنها بررسی می‌شود و در نهایت جدولی، برای تبیین تعامل یا رویارویی تاریخی میان علم و دین در قرون وسطی، قرن ??، ?? و ?? ارائه می‌گردد. باربور به وجود چهار رابطه (گفتگو، استقلال، تعارض و همبستگی) میان علم و دین قائل است و خود به رابطه همبستگی میان این دو باور دارد. پیترز به وجود هشت رابطه (علم‌گرایی، امپریالیسم علمی، اقتدارگرایی دینی، خلقت گرایی علمی، نظریه دوزبانی، توافق فرضیه‌ای، همپوشانی اخلاقی و عصر جدید معنویت) اشاره دارد و خود به رابطه توافق فرضیه‌ای برای‌گفتگو اذعان دارد. مک‌گراث هم به وجود سه رابطه اشاره دارد و خود رابطه گفتگو میان این دو را تصدیق می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative study of relations between science and religion in Christian modern theology (with emphasis on Barbour, Peters and McGrath)
چکیده انگلیسی مقاله In this paper, we study the existing relations between science and religion in the views of Ian Barbour, Peters and Alister McGrath (with a particular focus on 19th, 20th and 21st centuries). It is interesting to note that while McGrath supports the dialogical model; Peters, on the other hand, argues for the hypothetical agreement model, and finally we have Barbour who favors the correlational model. Then we attempt to present these respective models in relation to these thinkers and explore also their respective differences and similarities. We have tried to present these models in a diagramic format. Finally, we have put forward a framework in regard to these different models of interactions between science and religion in the Middle Ages and 17th, 18th and 19th centuries.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه احمدی |
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی

حمیدرضا آیت اللهی |
استاد دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی https://jrm.ut.ac.ir/article_22419_9d0251441f5cc57705609217f9df0aff.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/586/article-586-592479.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات