این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۸۱-۹۶

عنوان فارسی بخش‌بندی بازدیدکنندگان مراکز تجاری بر مبنای نوع فعالیت با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی و تحلیل خوشه‌ای
چکیده فارسی مقاله شناخت مشتریان مراکز تجاری کمک زیادی به افزایش سودآوری آنها می­کند. یکی از مفیدترین ابزارها برای شناخت بهتر مشتریان بخش­بندی آنهاست. هدف این مقاله، بخش­بندی بازدیدکنندگان بر اساس فعالیت­هایی است که در مراکز تجاری انجام می­دهند. این تحقیق در میان بازدیدکنندگان مرکز تجاری میلاد نور انجام شد و 157 پاسخ دهنده به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. تحلیل اطلاعات در سه مرحله انجام گرفت، در مرحله اول با استفاده از تحلیل عاملی تعداد متغیرها به 4 عاملِ، فعالیت­های تفریحی و سرگرمی، خرید با برنامه قبلی، کسب اطلاعات خرید و خرید بدون برنامه قبلی کاهش یافت. سپس این عامل­ها به عنوان ورودی وارد الگوریتم تحلیل خوشه­ای k میانگین شدند و بازدیدکنندگان بر مبنای فعالیت­های صورت گرفته به 4 گروه تقسیم شدند، این 4 گروه عبارتند از خریداران سنتی، مشتاقان مراکز تجاری، مشتریان گذری و مشتریان تفریحی. در مرحله سوم، متغیر­های جمعیت شناختی و رفتاری در گروه­های شناسایی شده مورد بررسی قرار گرفت، که گروه­ها از نظر توزیع متغیر­های سن، سطح تحصیلات و همراهان در مراکز تجاری نسبت به یکدیگر تفاوت معناداری داشتند، ولی از نظر متغیر­های جنسیت، وضعیت تاهل، مدت زمان حضور در مرکز تجاری، شغل و درآمد متوسط ماهیانه همگون شناخته شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Segmentation of Shopping Centers Visitors based on their Activities through Factor Analysis and Cluster Analysis
چکیده انگلیسی مقاله Knowing the customers of shopping centers contributes greatly to increase profits of these centers. Customers' segmentation is one of the most effective means of knowing customers. The purpose of this study was to present a segmentation of customers based on their activities in the shopping centers. The participants were 157 visitors of Milad-e-Noor Shopping Center who were required to answer the questions in the questionnaire. Data were analyzed in three steps. Through the use of factor analysis, in the first step, the number of variables was reduced to the four factors of entertainment activities, planned shopping, shopping information gathering, and unplanned shopping. These factors were then inserted into K-mean cluster analysis and, in the second step the visitors were divided into 4 segments on the basis of their activities as following: traditionalists, shopping center enthusiasts, wandering customers, and entertainment seekers. In the third step, the demographic and behavioral variables were investigated in the identified clusters. Considering the variables of age, academic status, and accompanying persons in shopping centers, these clusters were significantly different. However, in respect to the variables of sex, marital status, the length of presence in the shopping centers, occupations, and monthly salary they were recognized as homogenous.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منصور مومنی |
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

رضا سلیمانی دامنه |
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه تهران

نیما یحیی پور جلالی |
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://nmrj.ui.ac.ir/article_17642_1ec7752572c3683e87a31052bdae9ea4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-593503.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات