این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات جغرافیایی، جلد ۲۹، شماره ۴، صفحات ۱۹۷-۲۱۴

عنوان فارسی ارزیابی و سطح بندی دهستانهای شهرستان دالاهو بر اساس توان منابع گردشگری در جذب توریسم
چکیده فارسی مقاله توسعه فعالیت توریستی با انگیزه گردشگری غالباً منوط به جاذبه های متنوع طبیعی، فرهنگی و تاریخی است. کشورهای پیشتاز در بخش گردشگری یا به لحاظ چشم اندازهای طبیعی، مانند: دریاچه ها، سواحل آفتابی و کوهستانهای پربرف، به لحاظ قدمت تاریخی خود و یا به لحاظ عناصر دیگر و ایجاد برخی جاذبه های مصنوعی و همچنین، ایجاد ساختاری سازمانی و فراهم آوردن بستر سرمایه گذاری های گسترده توانسته اند به تقاضای وسیعی از نیازهای گردشگران پاسخ داده، از تأثیرات و دستاوردهای آن نیز به همان اندازه بهره مند شوند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و سطح بندی توان منابع گردشگری و عوامل مؤثر در جذب گردشگر در دهستانهای شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه انجام شده است. با شناخت توانمندی ها و جاذبه های متعدد طبیعی و محیطی منطقه برنامه ریزی صحیح در زمینه توسعه پایدار گردشگری در منطقه امری ضروری است. با توجه به مؤلفه های مورد بررسی، رویکرد حاکم بر این پژوهش توصیفی - تحلیلی، پیمایشی و از نوع کاربردی- توسعه ای است. محققان با به کار بردن روش تاپسیس، یکی از مد لهای تصمیم گیری چندشاخصه (MADM) به بررسی نحوه توزیع فضایی جاذبه ها و سطح بندی دهستان های شهرستان در جذب گردشگری پرداخته است. نتایج پژوهش بر اساس ارزیابی عوامل مؤثر و توان منابع گردشگری دهستان ها نشان از آن دارد که دهستان بان زرده در منطقه ریجاب، بالاترین شاخص ایده آل برابر با  cli+ 71/0 را در جذب گردشگر در میان دهستان های دیگر داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گردشگری، جاذبه ها، مدل TOPSIS، شهرستان دالاهو

عنوان انگلیسی Assessment and grading Brnhvh spatial attraction factors in attracting tourists and using TOPSIS Case Study ( Dalahoo)
چکیده انگلیسی مقاله Development of tourism activities motivated tourist attractions often subject to diverse natural، cultural، and historical. Leading countries in terms of tourism or natural landscapes such as lakes، sunny beaches and high mountain snow، or the old historical terms or in terms of its other elements and create some artificial gravity and create the organizational structure and provide Broad context of bringing investments have been able to demand a wide range of tourist needs answered، the impact and achievements as well as its benefit. This study evaluated classification level and spatial distribution of Attraction Brnhvh factors in attracting tourists in the city Dalahoo villages in Kermanshah province was investigated. With normal cognitive abilities Vjazbh numerous regional and environmental planning for sustainable development of tourism in the correct area is essential.In this study، a descriptive - analytical Vpymayshy is achieved with the method of applying TOPSIS، one of the decision model Chndshakhsh (MADM) to study the spatial distribution and grading of villages and attractions in the city has paid to attract tourists. The results show that the village is Ban Ryjab yolk area equal to the highest ideal index + cli 71 / 0 in the other districts in attracting tourism has had.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Tourism, Tourist Attraction, model TOPSIS, city Dalahoo

نویسندگان مقاله احمد تقدیسی | Ahmad Taghdisi
University of Isfahan, Iran
دانشگاه اصفهان

مسعود تقوایی | Masoud Taghvayi
University of Isfahan, Iran
دانشگاه اصفهان

سیامک پیری | Siamak piri
University of Isfahan, Iran
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://georesearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-139&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/694/article-694-593527.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات