این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
تحقیقات جغرافیایی
، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۲۱۵-۲۳۶
عنوان فارسی
کاربرد تکنولوژی های جدید در تحلیل فضایی و مکانیابی پارکینگ (مطالعه موردی منطقه ۶ شهر اصفهان)
چکیده فارسی مقاله
روند رشد سریع شهرنشینی در جهان موجب تمرکز، فشردگی و سرعت جریان زندگی شهری شده است؛ همچنین ضعف سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد که پاسخگوی نیاز شهروندان باشد، استفاده روزافزون از خودروهای شخصی و به تبع آن افزایش تقاضا برای پارک اتومبیل در شهرها را موجب گردیده که ترافیک سنگین و شدید در شهرها، از اثرات منفی آن می باشد. بعلاوه استفاده از طرحهای سنتی در ساخت پارکینگ ها و توزیع غیرمنطقی فضاهای پارک در سطح شهرها ومکانیابی نامناسب آنها بر این مشکلات افزوده است. مهمترین دلایل نابسامانی وضع فعلی پارکینگ در کلانشهر اصفهان به مکانیابی نامناسب، عدم توزیع منطقی آن و عدم تعادل بین جمعیت و مساحت (سرانه) کاربری پارکینگ بر می گردد. این امر موجب کندی تردد در گذرهای شهری به خاطر پارک های حاشیه ای کنار خیابان و توقف های دوبل و خودروهای سرگردانی که بدنبال جایی جهت پارک خودرو می باشند، گردیده است. هدف این تحقیق نیز مکانیابی پهنه های مطلوب پارکینگ های عمومی در منطقه شش شهر اصفهان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل تحلیل سلسله مراتبی، همچنین معرفی تکنولوژی های جدید طراحی و ساخت این پارکینگ ها و مدیریت فضاهای پارک می باشد. به این منظور از داده های آماری سازمانهای مربوطه و مطالعات اسنادی و انجام مطالعات میدانی در راستای تحقق این هدف استفاده شده است. نوع پژوهش، کاربردی و روش مطالعه پژوهش نیز اسنادی، تحلیلی، پیمایشی است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش استفاده از منابع آماری، کتابخانه ای، اینترنتی، نقشه های طرح تفصیلی و نقشه های طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان و آماره های مستخرج از پرسشنامه ها می باشد که به شیوه ترکیبی بدان پرداخته شده است. نتایج تحلیلی سیستم اطلاعات جغرافیایی نشان می دهد که از مجموع 10 پارکینگ عمومی در منطقه شش، تعداد 5 پارکینگ عمومی در پهنه نامناسب ، 4 پارکینگ در پهنه مناسب و 1 پارکینگ در پهنه متوسط قرار گرفته اند. نهایتاً بایستی توزیع پارکینگ های عمومی این منطقه را نسبت به پهنه های بهینه مکانیابی نسبتا نامناسب دانست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Application of new technologies in Spatial Analysis and locating parking
چکیده انگلیسی مقاله
The rapid growth of urbanization in the world has led to centralization، intensity and speed of urban life; in addition، the lack of efficient public transport system that is responsive to the needs of citizens has led to an increase in the use of private vehicles and consequently has increased the demand for parking in cities and has caused heavy and severe traffic in cities. Furthermore، the use of traditional designs in the construction of parking and illogical distribution of parking spaces in cities and inappropriate parking locating has increased such problems. The main reason for the irregularities in current state of parking lots in Isfahan Metropolis returns to inappropriate locating، unfair distribution and the imbalance between population and land area (per capita) for parking. This issue has slowed down transportation in the city due to marginal parking along the street، double parking and vehicles wandering around to find a parking lot. The purpose of this research is to find the optimal spaces for public parking in district 6 of Isfahan with Geography information system (GIS) and Analytic hierarchy process (AHP) model; in addition، it aims to introduce new designing technologies، build such parking and manage parking spaces. Thus، statistical data related to those organizations as well as documentary and field studies have been used in order to achieve this aim. This research is applied and the methodology of research is analytical، documentary and survey. Data in this study are collected through statistical resources، library، Internet، maps and detailed maps of Isfahan and data obtained from the questionnaires in a combined approach.GIS analysis shows that from 10 public parking in district 6، 5 public parking have been in inappropriate area، 4 public parking in appropriate area and 1 public parking in medium area. Ultimately، we should regard the parking in the region as poorly distributed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مظاهر احمدی باصری | Mazaher Ahmadi Baseri
Azad university in Esfahan (Khorasgan)
دانشکده شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی( واحد اصفهان )خوراسگان
رضا مختاری ملک آبادی | Reza Mokhtari Malekabady
Payame Noor University,Tehran
دانشگاه پیام نور، تهران
مهدی مؤمنی | Mehdi Momeni
Azad university in Esfahan (Najaf Abad)
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
نشانی اینترنتی
http://georesearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-157&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/694/article-694-593545.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات