این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
تحقیقات حقوقی
، جلد ۱۸، شماره ۷۳۹، صفحات ۲۰۱-۲۳۲
عنوان فارسی
تحلیلی حقوقی بر نقش و جایگاه رسان هها در انتخابات
چکیده فارسی مقاله
امروزه رسان هها ب هعنوان یکی از عناصر بسیار تعیی نکننده در جریان انتخابات و نتایج آن جایگاه خود را تثبیت نمود هاند. ب هرغم کارکردهای مثبت رسان هها در حیات فرد و جامعه، و به ویژه در عرص ههای سیاسی، مانند انتخابات، نظارت بر دولت و پاسخگو بودن آن، حضور و فعالیت بی قید و شرط و غیر متعهدانه رسانه ها میتواند اثرات نامطلوبی نیز به همراه داشته باشد. بر همین اساس، وجود یک نظام حقوقی که چارچوب فعالیت و محدودیتهای آن راتعیین نماید، ضروری به نظر م یرسد. البته، این چارچوب و محدودی تها نباید اصول آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و شفافیت را خدشه دار نماید؛ امری که به نوبه خود مستلزم پیش بینی محدودی تهای ضروری و حداقلی و تفسیر مضیق آنها است. نظام حقوقی حاکمبر فعالیت رسان هها در عرصه انتخابات با توجه به نوع و حوزه و گستره رسانهها و نوع انتخابات و همچنین تفاو تهای جوامع، دارای تنوع و تکثر قابل توجهی است. با وجود این، تعهد رسانهها به اطلاع رسانی، آموزش و معرفی و تبلیغات انتخاباتی احزاب و کاندیداها دریک فضای سالم، شفاف، برابر و منصفانه هنوز با چال شهای بسیاری مواجه بوده، و قوانین و مقررات مربوط تاکنون نتوانست هاند این مهم را محقق نمایند؛ امری که البته مؤید ضرورت همکاری و فعالیت داوطلبانه رسان هها (خود تنظیمی) از طریق پایبندی به حقوق نرم در راستای تحقق این مهم در کنار چارچوب حقوقی مزبور است
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Aujourd'hui, les médias, comme l'un des éléments cruciaux dans le processusélectoral et ses résultats, ont consolidés leur position. Malgré des effetspositifs de la présence des médias dans l’espace électoral (notammentcomme un instrument pour les partis et les candidats afin de se faireconnaitre dans la campagne électorale) la présence inconditionnelle et nonengagés des médias pourrait aussi avoir des effets destructifs. Enconséquence, il semble indispensable d’avoir un système juridique pourencadrer leurs activités et déterminer ses limites, lesquelles devraient quandmême être exceptionnelles et minimales ayant des critères objectifs face auxprincipes de la liberté d’expression et d’information, et de la transparence.Le système juridique régissant les médias dans les activités électorales enfonction du type et de la portée et la gamme des médias et les élections, ainsique les différences entre les pays, avec une diversité considérable. Toutefois,le respect de l'obligation des médias pour informer, éduquer et d'introduirede la campagne électorale des partis et des candidats dans un environnementsain, transparent, juste et équitable dans un cadre juridique se heurte encore àde nombreux défis ; et les lois et règlements concernés ont jusqu'ici échoué àremplir cette importante tache, ce qui bien sûr confirme la nécessité d'unecoopération volontaire des médias afin de remplir leurs devoirs parintermédiaire de règles du soft law dans le cadre de la self-régulation à côtédu cadre juridique classique issu du hard law lequel intervient de manière
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اسدالله یاوری |
دانشگاه شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات