این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
تحقیقات حقوقی
، جلد ۱۷، شماره ۵۶۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مبانی حمایت از علامت تجاری از دیدگاه نظریه هزینه جست وجوی مصرف کننده
چکیده فارسی مقاله
نظریه هزینه جست وجوی مصرف کننده با محور قرار دادن مصرف کننده، هدف اصلیحقوق علامت تجاری را کاهش هزینه های مصرف کننده در جست وجوی اطلاعاتراجع به کالای مورد نظرش می داند. در این مقاله سه اصل حقوقی منتج از این نظریهشامل لزوم استفاده از علامت تجاری، حمایت از علایم متمایزکننده، و منع واگذاریآزادانه علامت تجاری مورد بررسی قرار گرفته و آثار آن ها در رویه قضایی آمریکا و ایرانمطالعه شده است. در ادامه از زاویه دید نویسندگان، تلاش شده چارچوبی منطقی برایتفسیر اصول حقوقی علامت تجاری ارائه گردد. در نهایت با مطالعه نظر مخالفان ایننتیجه حاصل شد که نظریه هزینه جست وجوی مصرف کننده با واقعیات اقتصادی علامتتجاری و روند تاریخی حمایت از علامت تجاری سازگار نیست. بهتر این است کهحمایت از مصرف کننده به عنوان منفعت ثانوی حقوق علامت تجاری و نه هدف اصلیحقوق علامت تجاری لحاظ شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Fundamentals of Trademark Protection via ConsumerSearch-cost Theory's Perspective
چکیده انگلیسی مقاله
Consumer search-cost Theory by putting consumer at core, considersreducing cost of seeking information for consumer as the main purpose oftrademark law. Three principles derived from this theory known as necessityof using trademark, protection of distinctive marks and prevention ofunsupervised assignment of trademark and their effects are studied inprecedent of Iran, United States. Then we try to establish a logicalframework to interpret legal principles of trademark law. Finally, studyingopponent's views led us to the fact that the mentioned theory is notcompatible with economics facts and historic course. It is better to considerprotection of consumer as a secondary benefit but not primary goal oftrademark law.Keywords: Economical Analysis, Trademark, Consumer Search Cost, LegalPrinciplesD
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن صادقی |
استادیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
صادق شمشیری |
کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات