این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۴۷، صفحات ۹-۱۸

عنوان فارسی اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی بر افزایش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی دارای اختلال ریاضی
چکیده فارسی مقاله زمینه: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر بهبود عملکرد درس ریاضی در دانش‌آموزان با اختلال ریاضی انجام شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان پایه‌های اول تا ششم ابتدایی ناحیه3 شهر تبریز در سال تحصیلی 94-1393 بود. پس از غربالگری و جداسازی، به کمک آزمون‌های هوشی و تحصیلی، 40نفر از دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی شناسایی شدند و پس از تمام شماری به‌طور تصادفی در 2گروه گواه و آزمایش (هرکدام 20نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به‌مدت 10جلسه 45دقیقه‌ای تحت آموزش راهبردهای خودتنظیمی قرار گرفتند و گروه گواه آموزش‌های معمول را دریافت کردند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل آزمون‌های رایج در مراکز ناتوانی‌های یادگیری برای هر پایه تحصیلی بود که به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجراشد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که عملکرد گروه آزمایش در درس ریاضی، در مقایسه با گروه گواه، به‌طور معناداری بهبود یافته است(001/0>P). نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای خودتنظیمی به بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی کمک می‌کند. بر این اساس می‌توان به مربیان، مشاوران و روان‌شناسان پیشنهاد کرد که از این راهبردها برای بهبود عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال ریاضی، راهبردهای خودتنظیمی، عملکرد تحصیلی، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی Effectiveness of Self-Regulation Training on Improvement of Math Performance in Students with Mathematics Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: The goal of this study was to determine the effect of self-regulation strategies on improving math performance in students with mathematics disorder. Method: A quasi-experimental design with pre-post test was utilized. The study population consisted of all elementary students (1st to 6th grades) who were referred to LD center from schools of Tabriz educational districts (district 3) as students with mathematics disorder. After screening, 40 students with mathematics disorder were diagnosed and randomly assigned to control and experimental groups (each group 20 person). The experimental group received 10 sessions of self-regulation strategies (each session took about 45 minutes). Data was analyzed by covariance. Results: The results indicate that math performance of the experimental group significantly improved in compare with the control group. Conclusion: It can be concluded that self regulation training improve the educational performance of students with math disorder. Educators, counselors, and psychologists can apply self-regulation strategies to improve math performance in students with mathematics disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رئوف احمدیان |
دانشگاه تبریز

اسکندر فتحی آذر |
دانشگاه تبریز

میرمحمود میرنسب |
دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1109-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-594887.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده یادگیری
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات