این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی ایران، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱۴۹-۱۷۵

عنوان فارسی روایت‌های مردانگی در موسیقی رپ و چالش مردانگی هژمونیک
چکیده فارسی مقاله این پژوهش موضوع «مردانگی» در موسیقی رپ ایرانی- فارسی را مورد توجه قرار داده است و از این‌روی در حوزۀ بین‌رشته‌ای «مطالعات مردان» قرار می‌گیرد. در مطالعات مردان، از «مردانگی»‌ها سخن گفته می‌شود که در زمان‏ها و مکان‌های مختلف، متفاوت هستند و از این روی مردانگی را می‌توان برساخته‌ای اجتماعی دانست. در میان نظریه‏های حوزۀ مطالعات مردان، نظریۀ «مردانگی هژمونیک» مورد توجه قرار گرفته است تا نسبت و کارامدی آن برای تحلیل مسائل جنسیتی در ایران ارزیابی شود. برای روش پژوهش مدل تحلیل کنش‌گران گریماس که الگویی برای تحلیل روایی است مورد استفاده قرار گرفته است. بر این مبنا 14 روایت مردانگی از موسیقی رپ ایرانی- فارسی استخراج شده و روابط کنش‌گران در این حوزه تحقیق با یکدیگر تحلیل شده ‌است. تضاد روایت‌ها و ضدروایت‌ها و قرارگیری مردان در نقش راوی و مشارکت‌کنندگان اصلی و فرعی در هر کدام مورد بحث قرار گرفته است. این 14 روایت مردانگی در رپ ایرانی-فارسی، بر اساس نسبتی که با شرایط اجتماعی ایران دارند در دو فضای مردانگی‌های هژمونیک و مردانگی‌های آلترناتیو قرار می‌گیرند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Masculinity Narratives in Rap Music and Challenges of Hegemonic Masculinity
چکیده انگلیسی مقاله Gender studies in Iran have been limited to a history encompassing several years of research conducted in the area of women's studies. Therefore, similar studies on men have been neglected. Studying men in the Iranian-Persian rap music is the purpose of this research; then it belongs to the interdisciplinary field of men's studies. In men's studies, here we use "masculinities" instead of masculinity. Masculinities are changing in different times and locations and so they are socially constructed. We used "hegemonic masculinity theory" for analysis of gender issues in Iran and utilized A. J. Greimas's "actantial model" for narrative analysis. We have discovered 14 narratives of Iranian-Persian rap music and analyzed interaction between actants. Afterwards we discuss narratives, antinarratives and positions of men. The 14 narratives of masculinity in the Iranian-Persian rap music are divided into two spaces, hegemonic masculinities space and alternative masculinities space, based on their proportion in social conditions of Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود کوثری |
دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران

محمد مهدی مولایی |
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://www.jsi-isa.ir/article_20930_35d03bacae4592129272470afddd9982.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-595088.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات