این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی تاریخی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۷۹-۲۰۴

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای سرآغازهای حوزۀ عمومی در ایران و غرب: قهوه‌خانه و اهمیت تاریخی آن
چکیده فارسی مقاله حوزۀ عمومی مکانی برای گفت‌وگو و نقد قدرت است که اولین بار آن‌ را هابرماس به‌صورت نظری مطرح کرد و پیشینه‌اش ‌‌را به سالن‌‌ها، قهوه‌خانه‌‌ها و دربار اروپایی ‌‌رساند. این تصور که شکل‌گیر‌‌ی حوزۀ عمومی مختص غرب است، درست به‌نظر نمی‌رسد؛ زیرا در دورانی از تاریخ ایران نیز هم‌زمان با غرب، وجوهی از شکل‌های حوزۀ عمومی دیده می‌شود که در دوره صفویه به‌وجود آمده بود؛ اما مسیر تداوم و سیر آن در ایران و غرب به‌دلیل اوضاع تاریخی، سیاسی و اجتماعی متفاوت بوده است. این مقاله با روی‌کرد جامعه‌شناسی تاریخی و روش توصیفی- تحلیلی، در‌صدد اثبات این است که در غرب حوزۀ عمومی، یعنی نقد قدرت، از دربار آغاز شد و سپس به جامعه راه یافت؛ ولی در ایران بر‌عکس، نقد قدرت و گفت‌وگو دربارۀ مسائل عمومی در جامعه و به‌ویژه قهوه‌خانه‌‌ها شکل گرفت و بعد به حوزۀ دربار انتقال پیدا کرد. هم‌زمان با تسلط قدرت حاکمه، نهاد مذهب (مذهب تشیع) توانست از راه‌های مختلف مانند یافتن عنوان مذهب رسمی کشور و گسترش مناسک شیعی، به قالب حوزۀ عمومی، یعنی جایی که در آن گفت‌وگو و نقد صورت می‌‌پذیرد، درآید. به ‌این ترتیب، حوزۀ عمومی در ایران عصر صفوی تا پهلوی، در قالب حوزۀ عمومی مذهبی جلوه کرد و از دهۀ 1340 آمیختگی میان حوزۀ عمومی سیاسی و مذهبی رخنمون می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparative Study of the Public Sphere Openings in the West and Iran: the Coffee House and Its Historical Significance
چکیده انگلیسی مقاله The public sphere is place for discussion and criticism of powers that Habermas, for first times has introduced theoretically and connected its history the to European saloons and coffee houses.  This notion that the formation of the public sphere is special to the West does not look quite right because there was the same experience in the Safavid period. However the main point is that the continuation of the trend in the West and Iran is varied historically, politically and socially. This historical and descriptive-analytical study would attempt to prove that the West's public sphere or criticism of power started in the royal court and then spread to the community, but in contrast to the West, criticism of power and dialogue on general issues in Iran Were especially formed in coffee houses and later transferred to the royal court. Coinciding with the Safavid rule power, the religion (Shiism) could be the official state religion and spread in different ways, such as by Shi'ite ceremonies and rituals as a form of public discussion and criticism. Thus the public sphere from Safavid Iran to the Pahlavi had religious and public from which found a political and religious public from since 1960s.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Public sphere,Habermas,West,Iran,Safavid period

نویسندگان مقاله سیدحسین اطهری | seyyed hossein athari
Assistant Profesor of Political Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Iran
استادیار علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

سمیه زمانی | S. Zamani2
PhD student in Political Sociology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-14232-1&slc_lang=fa&sid=25
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/744/article-744-595126.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات