این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی کاربردی، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۲۱۳-۲۳۲

عنوان فارسی کشاکش رشته‌ها در میدان دانشگاهی (مقایسه‌ سرمایه‌ فرهنگی رشته‌های چهارگانه‌ دانشگاه دولتی اصفهان)
چکیده فارسی مقاله میدان دانشگاهی در دهه‌ اخیر، دچار تغییرات ساختاری و سلسله ‌مراتبی شده است. یکی از این تغییرات، موجودیت، استقلال، کسب پرستیژ رشته‌ای و هویت‌یابی رشته‌هایی، مانند جامعه‌شناسی به واسطه تمرکز حول سرمایه‌های جدیدی، همچون سرمایه ‌فرهنگی است. در این مطالعه سعی شده است با تکیه بر نظریه‌ فرهنگی پی‌یر بوردیو و بحث او در کتاب انسان‌ دانشگاهی، میزان سرمایه‌ فرهنگی دانشجویان چهار رشته‌ جامعه‌شناسی، پزشکی، حقوق و طراحی صنعتی (هنر)- همگی از بین دانشجویان دانشگاه دولتی اصفهان- ارزیابی شود. شیوه گردآوری داده‌ها در چارچوبی پیمایشی، پرسشنامه‌ ساختمند بوده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد: رشته‌ جامعه‌شناسی و طراحی صنعتی دارای بالاترین میزان سرمایه فرهنگی‌اند و رشته‌های حقوق و پزشکی دارای سرمایه‌ فرهنگی کمتری نسبت به دانشجویان جامعه‌شناسی و طراحی صنعتی هستند. همچنین، نتیجه دیگر پژوهش حاکی از آن است که رشته‌های جامعه‌شناسی، پزشکی، حقوق و طراحی صنعتی همگی دارای میانگین سرمایه فرهنگی کمتر از متوسط نظری تعریف شده هستند. بر اساس یافته‌های این مطالعه می‌توان گفت، با پدید آمدن سلسله‌ مراتبی متمایز به نام سلسله‌ مراتب فرهنگی در کنار سلسله ‌مراتب اجتماعی، میدان دانشگاهی واجد قطب‌های جدید و کشاکش‌های نمادینی میان رشته‌های دانشگاهی شده است. یافته‌های این مطالعه تأیید می‌کند که یکی از میادینی که بدین سلسله‌ مراتب، رسمیت و هویت بخشیده، میدان علوم اجتماعی و دانشجویان جامعه‌‏شناسی است که با دارا بودن سرمایه‌ متمایزی به نام سرمایه فرهنگی، در تکاپوی هویت بخشی، کسب قدرت و مرجعیت‌یابی برای خود در صورت‌بندی نوپدید میدان دانشگاهی ایران است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Competition of Different Academic Disciplines in the Academic Field (Comparison of the Cultural Capital of Four Disciplines in the University of Isfahan)
چکیده انگلیسی مقاله Using Pierre Bourdieu's theory about existence of various hierarchies in the academic field, this study attempts to investigate the development of cultural hierarchy in Iran's academic field around cultural capital, assuming the existence of the social-economic hierarchy. To this end, the ternary dimensions of the cultural capital have been compared in the students of four academic disciplines including: Medicine, Law, Industrial design, and Sociology. Of course, this article specially focuses on the Sociology as the youngest social knowledge and its status within these hierarchies. This focus is due to the fact that, in recent decades, sociology has undergone a significant development, qualitatively and quantitatively, and has changed from a marginal science to one of the main subjects of the arguments. Moreover, another event which has occurred in the Iran academic field is the special tendency among students of other disciplines to enter the majors related to the discipline of social sciences, and particularly, sociology, for their higher education. In recent years most of the students in Master's degree and PhD levels are from the graduates in such well-positioned disciplines of the social-economic hierarchy as Medicine and Engineering. In recent years, statistics suggest that more than half of the students who have passed the Master's Degree examinations of sociology are from disciplines other than the social sciences. Accordingly, in the introduction section and the part related to the research problem, while the importance and position of the sociology in general and its merits have been explained, it's been claimed that this academic discipline has the high capability to respond to most social problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Disciplines in the University of Isfahan

نویسندگان مقاله مهدی ژیانپور |
دانشجوی دکتری جامعه ‏شناسی دانشگاه اصفهان

آرش حسن‌پور |
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‏شناسی دانشگاه تربیت مدرس

علی‌رضا نیلی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان


نشانی اینترنتی http://jas.ui.ac.ir/article_18323_1920d40773906de3be2963f7eef2a4b6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-595160.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات