این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۲۳۱-۲۵۶
عنوان فارسی
مهارتهای دانشآموختگان نظام متوسطه با محوریت درس زبان و ادبیات فارسی (مطالعه موردی: شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش برای ارزشیابی مهارتهای زبانی و ادبی دانشآموختگان نظام متوسطه انجام شده و هدف اصلی آن براساس پرسشهای پژوهش، بررسی مهارتهای چهارگانه نوشتن، خواندن، شنیدن و سخن گفتن دانشآموختگان دوره متوسطه و بررسی تأثیر متغیرهای جنس و رشته بر نتایج بوده است. براساس یافتههای پژوهش، نمرۀ میانگین دانشآموختگان از سطح معیار بهطور معناداری پایینتر است. میان نتایج این آزمون و نتایج رسمی، تفاوت چشمگیری درجهت کاهش سطح نمرهها وجود دارد. در مطالعات تطبیقی، کمترین نمره میانگین به مهارت خواندن و بیشترین نمره میانگین به مهارت سخن گفتن تعلق دارد. در تمام مهارتها، عملکرد دخترها از مطلوبیت بیشتری برخوردار بوده است که با نتایج جهانی نیز مطابقت دارد. بررسی رشتههای تحصیلی سهگانه ریاضی، تجربی و انسانی ناظر به عملکرد معیارِ دانشآموختگان رشته علوم تجربی دربرابر دو رشته تحصیلی دیگر بوده است. واکاوی نتایج این ارزشیابی، ناتوانی آموزش و پرورش را در استفاده از ظرفیتهای کنونی نشان میدهد؛ شفاهی شدن نسل جوان، عدم توانایی کافی در درک خواندهها و شنیدهها و نیز نارسایی منطقی و ساختاری نوشتهها میتواند علاوهبر ایجاد بدفهمی و تضعیف گفتمان بیخدشه میان فرهنگهای متفاوت داخلی و خارجی، به بروز آسیبهای جدی در سرنوشت علمی جامعه که مبتنی بر مکتوب کردن اندیشههای علمی است، بینجامد. پس با توجه به همبستگی مهارتهای چهارگانه پیشنهاد میشود ضمن ارزشیابیهای مداوم کشوری و رصد وضعیت آموزشی کودکان و نوجوانان، تغییرات برنامهریزیشده مدون بهکمک متخصصان درجهت هدفگزاری مجدد برنامه درسی، بهویژه برنامه درسی زبان و ادبیات فارسی، و استانداردسازی آموزش صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Literary and Lingual Skills Evaluation (Case Study: Tehran Secondary School Students)
چکیده انگلیسی مقاله
This study was conducted to evaluate the literary and linguistic skills of high school graduates. The authors believe the main problem is the formal evaluation system, failure of the assessment processes, and the lack of accurate and sufficient information from capabilities of users of language. Research questions include: 1. the level of achievement of high school graduates in four skills of writing, reading, listening and speaking. 2. Do the variables of gender and field of study make any change in the status of the four skills above? 3. Based on the research hypothesis, at the end of the twelve year period of study, graduates should have achieved the minimum criteria of educational objections in the four skills. It is expected that the field variable, make a significant difference in skill level and it is also expected that students of human sciences according to their specialized courses, have significantly higher linguistic and literary skills. Research method in addition to library study, includes a cross-sectional survey. The statistical community includes students graduating high schools ( at the end of the fourth year) from public and private schools in Tehran(in the districts, one, four, seven, twelve, fourteen, sixteen, nineteen) in the academic year of 92-93 with 49 540 students and the statistic sample of 366 individuals who were selected using multistage cluster sampling method. It was done based on the final exam scores of courses of Persian language 3 and Persian literature 3. For this particular study, a test with the following three characteristics was designed for the first time in Persian, 1. Considering the international evaluation standards (common reference framework in EU), according to Iran's official goals of education in teaching Persian.2.Internet-based teaching-learning 3. Being four-skilled. Materials and components of the test content were prepared based on the two guiding objectives in the education curriculum and content pattern of official books. Based on these findings, the mean scores of graduates were significantly lower than the standard level. Between the results of this test and the official results, there was a significant difference in reducing the scores. Considering all the skills, girls' performances have been the most favorable which correspond with the global results. Investigation of the graduates in the three disciplines of mathematics, science and humanities shows a better performance in the field of science against the two other academic disciplines. Analysis of the results of this evaluation shows the inability of Ministry of Education in the use of existing capacities; the younger generation turning to oral literature; Incapability of them to understand what they have read and heard. Therefore, because of the correlation between the four skills along with continuing national evaluations, monitoring the educational status of children and teenagers, planned systematic changes, with professionals helps, in order to revise the national curriculum(especially a standardized Persian language and literature curriculum), are suggested.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Lingual skills,Literary skills,Evaluation
نویسندگان مقاله
مریم دانشگر | maryam daneshgar
Assistant Professor of Persian Language and Literature, The Academy of Persian Language and Literature
استادیار زبان و ادبیات فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-15828-5&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595219.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات