این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۲۳۹-۲۹۱
عنوان فارسی
مقایسه تأثیر القای موسیقی و تقلید حرکات قصدمند بر افزایش میانگین تعداد فعل در جمله در کودکان اُتیستیک
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش، از جمله پژوهشهای میانرشتهای است که در حوزههای علوم شناختی، زبانشناسی بالینی، عصبشناسی زبان و آسیبشناسی زبان قرار میگیرد و در جهت حل مشکلات و اختلالات مربوط به زبان، انجام گرفته است. هدف از این پژوهش، مقایسه تأثیر تحریک سیستم نورونهای آینهای از طریق القای موسیقی و تقلید حرکات قصدمند بر افزایش میانگین تعداد فعل در جمله در گفتار آزاد کودکان اُتیستیک است. بههمین منظور، ابتدا دو پژوهش آزمایشی در 12 جلسه روی دو دختر 6 و 7 ساله اتیستیک به مدت چهار هفته در دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده علوم توانبخشی اجرا شد. پس از مشاهده نتایج مثبت و مؤثر این دو روش، نمونههای دیگر، یعنی 6 دختر اتیستیک 5- 8 ساله تکزبانه فارسیزبان، بهصورت نمونه در دسترس، انتخاب شدند و 42 جلسه در طی چهارده هفته، بهصورت سه جلسه 20- 30 دقیقهای در هفته تحت آموزش، قرار گرفتند. آزمودنیها به دو گروه تقسیم شدند؛ هنگام آموزش تقلید حرکات قصدمند در گروه اول که شامل 3 آزمودنی میشد، موسیقی در کلاس پخش نمیشد (تحریک دیداری و حرکتی)؛ اما در گروه دوم که شامل 3 آزمودنی میشد، هنگام آموزش تقلید حرکات قصدمند، موسیقی بیکلام پخش میشد (تحریک دیداری، حرکتی و شنیداری). بهمنظور ارزیابی شاخص میانگین تعداد فعل در جمله، گفتار آزمودنیها، پیش و پس از اجرای مداخله، درحین بازی و مکالمات روزمره ضبط شد؛ سپس میانگین تعداد فعل در جمله آنها اندازهگیری شد. یافتههای حاصل از پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 به کمک آزمون تی زوج و آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که میانگین تعداد فعل در جمله، بهصورت معنیداری بعد از دوره آموزشی در هر دو گروه افزایش یافت. علاوه بر افزایش میانگین تعداد فعل در کل آزمودنیها، میانگین تعداد فعل در جمله، در گفتار آزمودنیهای گروه دوم نسبت به آزمودنیهای گروه اول تفاوت معنیداری داشت. براساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت تحریک سیستم نورونهای آینهای از طریق القای موسیقی و تقلید حرکات قصدمند تأثیر مثبتی بر افزایش میانگین تعداد فعل در جمله در کودکان اتیستیک دارد. البته گفتنی است که تحریک شنیداری- دیداری- حرکتی این سیستم عصبی، تأثیر بیشتری بر پیشرفت وضعیت کلامی این کودکان دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A comparison of the effect of music induction and intentional movement imitation on the increase in the average number of verbs in a sentence in autistic children
چکیده انگلیسی مقاله
This current and interdisciplinary research in the fields of cognitive science, clinical linguistics, neurobiology of language, and language pathology tries to solve language-related problems and disorders. The present research aims to provide a comparison of the effect of stimulating mirror neuron system through music induction and intentional movement imitation on the increase in the average number of verbs in a sentence in free speech of autistic children. For this purpose, first, two pilot studies were performed in 12 sessions on 2 autistic girls aged 6 and 7 for four weeks in Iran University of Medical Sciences, Faculty of Rehabilitation Sciences. After observing the positive and effective results of these two methods, other samples, i.e. 6 autistic monolingual Farsi speaking girls aged 5-8 were selected by convenience sampling, and underwent 42 sessions (i.e. three 20-30 minute session) of training over 14 weeks. The samples divided to two groups; during training intentional movement imitation in the first group including 3 subjects, no music was played in the class, while instrumental music (wordless music) was played in the class for the second group including 3 subjects during training intentional movement imitation. To evaluate the index of average number of verbs in a sentence, speech of the subjects, after and before intervention, was recorded during the play and everyday conversation. Then, the average number of verbs in their sentence was measured. The research findings were examined using SPSS software (version 20) by Paired-samples t-test and ANCOVA test. The obtained results indicate that the average number of verbs in the sentence significantly increased after the training course in both groups. In addition to the significant changes in all the subjects, the average number of verbs in the sentence in the subjects of the second group showed a significant difference compared to the first group. Based on the research findings, it can be said that stimulation of mirror neuron systems through music induction and intentional movement imitation positively affects the increase in the average number of verbs in the sentence in autistic children. However, it should be mentioned that audio-visual-motor stimulation of the neuron system has a greater impact on verbal skill development of autistic children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
هانیه یارمند | Hanieh Yarmand
PhD of Linguistics, Islamic Azad University, Science and Research Branch, faculty of foreign languages, Tehran, Iran
دکتری زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
حسن عشایری | Hassan Ashayeri
Professor of Neuro-Psychiatry, Faculty of Rehabilitation Sciences, Iran University of
استاد نورو سایکیاتری، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-1667&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595249.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات