این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱۰۳-۱۲۳
عنوان فارسی
بررسی چینش متن التماسنامههای برگههای امتحانی: مطالعه گامها و گامکها
چکیده فارسی مقاله
با اینکه بررسی واحد متن در زبان و چینش متن و به تعبیری نحو متن، بهویژه ازجنبه ارتباطی، از اهمیت بسیاری برخوردار است، واحد متن درمقایسه با واحدهای جمله و کوچکتر از آن، کمتر بررسی شده است. در این جُستار کوشیدیم با مطالعه یکی از ژانرهای زبانی خاص، این موضوع را بررسی کنیم؛ بنابراین، یادداشتهای دانشآموزان و دانشجویان کرمانشاهی در پایان برگههای امتحانی برای کسب نمره بیشتر را که در اینجا «التماسنامه» مینامیم، بهطور مقایسهای بررسی کردیم. دادههای پژوهش شامل یادداشتهای 25 دانشجوی دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه در پایان برگههای امتحانی و 25 یادداشت از دانشآموزان پسر سالهای دوم و سوم دبیرستان شهر کرمانشاه در سال 1389 است. التماسنامهها را براساس ساختارهای چینش گامها و گامکها بررسی کردیم. هدف از این بررسی، یافتن الگوهای مختلف چینش گامها و گامکها (گامهای فرعی) طبق دیدگاه بایبر، کارنر و اٌپتون (2007) و ساسانی و یزدانی (1392) است؛ به سخن دیگر، اینکه هر التماسنامه دربرگیرنده چه گامهایی است و بیشترین و کمترین گامها به چه گروهی تعلق دارند. نتایج نشان میدهند این یادداشتها بهطور کلی شامل چهار گام «تعارف آغازین»، «درخواست»، «دلیل» و «تعارف پایانی» هستند. بهطور خلاصه، در هردو گروه یادداشتهای دانشآموزان و دانشجویان، حداکثر چینش چهارگامی و حداقل دوگامی دیده میشود. با این حال، بسامد کاربرد گامها در هر گروه متفاوت است؛ بهگونهای که در گروه دانشآموزان، گام «درخواست» بیشترین فراوانی و در گروه دانشجویان، گام «تعارف پایانی» کمترین فراوانی را دارد. در بررسی الگوی گامها، چینش چهارگامی گسسته در هردو گروه از بقیه الگوها پرکاربردتر است و چینش دوگامی دربین الگوها کمکاربردترین بهشمار میرود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
التماسنامه،گام،گامک،برگه امتحانی،واژگان کلیدی، چینش متن
عنوان انگلیسی
Textual Arrangement of Begging Notes on Exam Papers: A Study of Gāms (Moves) and Gāmaks (Steps)
چکیده انگلیسی مقاله
The study of the unit of text and textual arrangement, especially from communicative viewpoint, is of high importance, but in comparison to units of sentence and the smaller ones is rarely studied. Thus, this paper explores this subject, studying a linguistic genre. We, therefore, examine notes written by Kermanshahi Azad university students at the end of their exam papers, called "begging note", to get a better score. The sample included 25 students' notes written by University students, and 25 students' notes of sophomore and junior boys' high-schoolers in their exam papers. Thus, description of patterns of the begging notes according to textual arrangements of gāms (moves) and gāmaks (steps) were analyzed. The aim was to find different patterns of moves and steps arrangement (sub-moves) in the notes, based on Biber, Connor and Upton idea's (2007) and Sasani and Yazdani (1392); particularly, the notes were divided into different moves to show maximum and minimum moves. Data analysis revealed that the notes had 4 moves: opening, request, reason, and ending. Move arrangements were compared in two groups. In short, it was found that both groups had the maximal 4-move arrangement, and the minimal 2-move arrangement, but the frequency use of moves in each group was different, as in the high-schoolers' group, and "request"' move had the most frequency and in university students "ending" move had the least one. The pattern study of moves, 4-move discrete arrangement was the most used pattern, and also 2-move arrangement was the least used in the two groups.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهاد ساسانی | Farhad Sasani
Associate Professor of Linguistics, University of Al-Zahra, Tehran, Iran
دانشیار زبانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
نینا حسینی کیونانی | Nina Hosseini Kivanani
M.A. in Linguistics, University of Al-Zahra, Tehran, Iran
کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-65&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595277.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات