این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای زبانی، جلد ۶، شماره ۵، صفحات ۲۷-۴۷

عنوان فارسی پیوستگی معنایی متن از منظر نظریۀ آمیختگی مفهومی
چکیده فارسی مقاله در این مقاله که بخشی از پژوهشی وسیع‌ درباره میزان کارایی نظریه آمیختگی مفهومی در تبیین مؤلفه شناختی فرآیند ساخت معنا در قصه‌های عامیانه است، می‌کوشیم با توجه به مبانی نظریه «آمیختگی مفهومی»، پیوستگی معنایی را که یکی از مهم‌ترین عوامل ساخت معناست، در قصه‌ای از قصه‌های عامیانه ایرانی بررسی ‌کنیم. دو پرسش ‌اصلی این مقاله عبارت‌اند از این‌که آیا به استناد مبانی و قواعد نظریۀ آمیختگی مفهومی می‌توان پیوستگی معنایی در قصه‌ها را تحلیل کرد؟ و دیگر این‌که تا چه اندازه یافته‌های حاصل از این تحلیل قابل تعمیم هستند؟ فرض ما بر این است که با استفاده از چارچوب نظریه آمیختگی مفهومی- که توسط ژ. فوکونیه و م. ترنر(2002) مطرح شده است- می‌توان چگونگی ایجاد و حفظ پیوستگی معنایی متن را در قصه‌های عامیانه تبیین کرد. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که کاربست نظریه آمیختگی مفهومی می‌تواند در تحلیل پیوستگی معنایی و تفسیر متن از منظر معنا‌شناسی شناختی راهگشا باشد؛ علاوه‌برآن‌که با استفاده از انگاره چهار‌فضایی مطرح‌شده در این نظریه می‌توان چگونگی تصویرسازی در ذهن مخاطب و پیوستگی معنایی این تصاویر را با هم نشان داد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Text Coherence as Determined by Conceptual Blending Theory
چکیده انگلیسی مقاله   This article, as a part of a broader study about the efficacy of the Conceptual Blending Theory in explanation of cognitive component of meaning construction process, examines how Conceptual Blending Theory can be applied for exploring text coherence in folktales. Two main questions of this paper are that: by using the parameters of Conceptual Blending Theory, is it possible to analyze the text coherence of a folktale and to what extent the findings of this paper can be generalized. It is assumed that by using Conceptual Blending framework we are able to explain the text coherence, as an important factor in meaning construction. The findings of this paper show that the application of Conceptual Blending provides an excellent analytical tool for exploring text coherence and meaning construction process in human mind.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا اردبیلی | Leila Ardebili
Ph.D. in Linguistics, Payam Noor University, Tehran, Iran
دکتری زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

بهزاد برکت | Behzad Barekat
Associate Professor, Department of English Language and Literature, University of Guilan, Rasht, Iran
دانشیار زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

بلقیس روشن | Belghis Rovshan
Associate Professor, Department of Linguistics & Foreign Languages, Payam Noor University, Tehran, Iran
دانشیار زبان‌شناسی همگانی و زبان های خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

زینب محمد ابراهیمی | Zeinab mohammad ebrahimi
Assistant Professor of Linguistics, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
استادیار زبان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-1116&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595357.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات