این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۲۵۱-۲۷۴
عنوان فارسی
نیازسنجی برنامه درسی مهارتهای زبانی در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی (تحلیل مشکلات زبانی دانشجویان در مهارتهای زبانی)
چکیده فارسی مقاله
نیازسنجی یکی از مؤلفههای مهم برنامه درسی است که بهدنبال کشف نیازها، خواستهها، علایق، سلیقهها، مشکلات و ضعفهای زبانی زبانآموزان و فاصله میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب است. در این جستار، میکوشیم ازطریق نیازسنجی، مشکلات زبانی دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی را تحلیل کنیم تا نمودی واقعی از وضعیت برنامه درسی فعلی مهارتهای زبانی در این رشته و فاصله آن با وضعیت برنامه درسی مطلوب را ارائه کنیم. روش پژوهش پیمایش و ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته است. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه مدرسان مهارتهای زبانی و دانشجویان ترم ششم مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی است. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و روش تحلیل دادهها کمی (توصیفی و تحلیلی) است. در پژوهش حاضر، بهدنبال پاسخ به این سؤال هستیم که دانشجویان به چه اندازه در هریک از مهارتهای زبانی اصلی، مهارتهای فرعی و استراتژیهای مهارتها با مشکل روبهرو هستند و مشکلات زبانی دانشجویان بیشتر از ضعف آنان در کدامیک از توانشهای زبانی ناشی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که دانشجویان در مهارتهای شنیدن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن بالای حد متوسط با مشکل روبهرو هستند و مشکلات زبانی آنان ممکن است از ضعف توانش ارتباطی (توانش دستوری، توانش زبانی- اجتماعی و توانش تحلیل گفتمان) ناشی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Needs Analysis for Language Skills Curriculum in Arabic Language and Literature (Linguistic Lacks Analysis of the of Students)
چکیده انگلیسی مقاله
Need analysis (NA) is one the important elements of the curriculum that tries to detect lacks, wants, necessities and the gap between the existing curriculum and developed curriculum. NA is a powerful tool that helps clarify and validate true needs. It enables educators and practitioners to shape the curriculum development that bases the content of language courses on the communication needs. This work analyzes the language lacks of the Arabic language and literature students of Iranian universities. The method of study is survey, and the research tool is questionnaire. The study sample is consisted of two groups of students and teachers. The method of data analysis is quantitative. The main question of this study is: "To what extend do students have problems in language skills" and "To what competence does problems belong?" The results showed that the students' language skills are above the average difficulty, and they have linguistic problems arising from the lack of communicative competence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
دانش محمدی رکعتی | Danesh Mohammadi Rakati
Ph.D. Student of Arabic Language and Literature, Tarbiat Modares University, Tehran/ Faculty Member of Arabic Language and Literature, Shiraz University, Shiraz, Iran
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران/ عضو هیئت علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
عیسی متقی زاده | Isa Motaghizadeh
Associate Professor in Arabic language & Literature in Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
الهام فروزنده | elham foruzandeh
Assistant Professor in English in Teaching, University of Tehran, Tehran, Iran
استادیار زبان انگلیسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
مسعود فکری | Masoud Fekri
Assistant Professor in Arabic Language & Literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
استادیار زبان عربی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-626&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595383.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات