این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای زبانی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۳۱-۱۵۱

عنوان فارسی تأثیر آموزش واژه از طریق گروه‌واژه‌‌های متضاد و فاقد ارتباط معنایی بر یادگیری فراگیران زبان انگلیسی با لحاظ کردن سطح مهارت زبانی و جنسیت
چکیده فارسی مقاله متخصصان درامر یادگیری زبان تکنیک‌های مختلفی را جهت آموزش واژه، به‌عنوان یکی از پایه‌های مهم فرآیند آموزش زبان معرفی کرده‌اند؛ یکی از آن‌ها ارائه واژه‌ها در گروه‌واژه‌های دارای ارتباط معنایی و یا فاقد ارتباط معنایی می‌باشد. این تحقیق بر آن است تا بررسی کند آیا در یادگیری واژه از طریق دو تکنیک گروه‌واژه‌‌های متضاد و گروه‌واژه‌های فاقد ارتباط معنایی، تفاوت معناداری بین فراگیران ایرانی‌ زبان انگلیسی با سطوح مهارت زبانی متفاوت (سطح مهارت زبانی بالا و پایین) و با جنسیت‌های متفاوت (مؤنث و مذکر) وجود دارد؟ بدین منظور 120 دانش‌آموز(60 مذکر و 60 مؤنث) در دو آزمون اطلاعات واژه‌ای و معنی واژه‌ها شرکت کردند. جهت تجزیه وتحلیل داده‌های مرتبط با این تحقیق، «تجزیه واریانس دوسویه» به‌ کار ‌گرفته شد. نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگان در گروه‌واژه‌‌های فاقد ارتباط معنایی، عملکرد بهتری نسبت به همتا‌‌‌‌یان خود در گروه‌واژه‌‌های متضاد داشتند و همچنین در هر گروه، شرکت‌کنندگان با سطح مهارت زبانی بالا، نمره بهتری نسبت به همتایان خود در سطح مهارت زبانی پایین کسب کردند. نتایج این تحقیق بیانگر این امربود که شرکت‌کنندگان مؤنث در تمامی گروه‌ها، عملکرد بهتری نسبت به همتایان مذکرشان نشان دادند. هدف از انجام این پژوهش یافتن این امر است که از میان دو تکنیک ذکرشده برای آموزش واژه، کدام‌یک می‌تواند روش مناسب‌تری برای آموزش واژه به فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با دو سطح مهارت زبانی متفاوت و دو جنسیت مختلف می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Vocabulary Instruction through Antonymous and Semantically Unrelated Sets on Iranian EFL Learners’ Learning across English Language Proficiency Level and Sex
چکیده انگلیسی مقاله The practitioners of language learning have introduced various techniques for vocabulary instruction as one of the significant bases in the process of language teaching. One of them is the presentation of new vocabulary items in semantically related or unrelated sets. This study sets forth to investigate whether there is any significant difference in vocabulary learning via the two techniques of antonymous and semantically unrelated sets among Iranian EFL learners with different proficiency levels and different sexes. For this purpose, 120 (60 male and 60 female) students took the Vocabulary Knowledge test and the Definition test. In order to analyze the data related to this study, two two-way ANOVAs were conducted. The findings revealed that the participants in semantically unrelated sets group outperformed their peers in the antonymous sets group. Also in each group, the high proficient participants outscored their low proficient peers. It was evidenced that, in all groups, females performed better than their male peers. The purpose of the current study is to find that from among the two previously mentioned techniques for teaching vocabulary, which one is the most suitable technique for teaching vocabulary to Iranian EFL learners with different proficiency levels and different sexes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهه ستوده نما | Elaheh Sotoudehnama
Associate Professor in English Language, Al-Zahra University, Tehran, Iran
دانشیار زبان انگلیسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

ناهید مرسلی | Nahid Morsali
M.A. in English Language, Al-Zahra University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد زبان انگلیسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-1431&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595422.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات