این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای زبانی، جلد ۵، شماره ۵، صفحات ۱۴۵-۱۸۱

عنوان فارسی آموزش اهداف عمومی و دانشگاهی در مکالمه زبان عربی با تکیه بر سیلابس مفهومی‌- کاربردی و روش کار‌محور
چکیده فارسی مقاله طی سال‌های اخیر، تلاش‌های گسترده‌ای به منظور ایجاد شیوه‌های نوین آموزش خارجی در راستای تسلط زبان‌آموزان بر مهارت‌های مختلف زبانی صورت گرفته است. زبان نیز به‌عنوان ماده اصلی فرایند آموزش، بحث و جدل‌های مختلفی را از سوی دانشوران حوزه‌های مختلف به خود اختصاص داده است که هر‌یک از این آرا و افکار به نوبه خود شایان واکاوی و نقد و بررسی است. در پژوهش حاضر با روش توصیفی‌- تحلیلی می‌کوشیم تا با بررسی توانمندی‌های لازم برای فراگیری زبان عربی در دو حوزه شنیدن و گفتار نقش مدل ترکیبی notional functional syllabus (سیلابس مفهومی کاربردی) و روش task-based approach (کار‌‌محور) را برای اهداف Arabic for the general purpose (عربی برای اهداف عمومی) و purpose general Academic Arabic for the (عربی برای اهداف عمومی دانشگاهی) مورد ارزیابی قرار دهیم. مهم‌ترین نتیجه حاصل از پژوهش حاضر نشان می‌دهد برای ایجاد ارتباطی سازنده با گویشوران زبان خارجی، دانش زبانی و حتی درون‌داد کامل زبان از تأثیر چندانی برخوردار نیست، بلکه ایجاد محیط محاوره‌ای شبیه‌سازی‌شده به فرهنگ و اجتماع گویشوران خارجی، کارکرد‌گرایی و کار‌محوری، زمینه‌سازی برای کاربرد زایشی توانشِ زبانی و در نهایت، برون‌داد مداوم و عملی زبان از سوی زبان‌آموز، نقش برجسته‌ای در ایجاد انگیزه و تسلط به زبان خارجی ایفا می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Teaching AGAP and AGP in Arabic Conversation Based on NFS Model and
چکیده انگلیسی مقاله In recent years, extensive efforts have been done in developing new educational methods for teaching foreign language in order to increase the language learners' proficiency. This study aims to assess the role of the combined approach of the notional functional syllabus approach and the task-based approach for the purpose of "Arabic for the general aims" and "Arabic for the general academic aims". This assessment has been applied by investigating the required capabilities in learning two skills of speaking and listening in Arabic language by using the descriptive-analytical method. The most important result obtained from this study is that for having an effective communication with the speakers of foreign languages, the issue of linguistic knowledge and even full language input are not so much effective. The factors, which play a significant role in mastering the second languages, include: providing a conversational environment similar to the culture and community of its native speakers, making the process of learning functional and applicable, planning for the creative usage of language ability, and lastly, practical and continuous reproducing of language by the learners.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عدنان طهماسبی | Adnan Tahmasebi
Associate Professor of Arabic Language and Literature, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

شهریار نیازی | Shahriar Niazi
Assistant Professor of Arabic Language and Literature, University of Tehran, Tehran, Iran
استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

علی اکبر خمیجانی فراهانی | Ali Akbar Khomijany Farahani
Professor of English Literature, University of Tehran, Tehran, Iran
استاد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

سعدالله همایونی | Sadollah Homayooni
Ph.D. student of Arabic Language and Literature at University of Tehran, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-3472&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595436.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات